Buitenland 5 augustus 2000

Air France biedt nabestaanden geld aan

Vreemd metaaldeel op
Concorde-startbaan

PARIJS – Op de startbaan waar vorige week de verongelukte Concorde van Air France aan zijn laatste vlucht begon, is een stuk metaal gevonden waarvan de herkomst tot nog toe niet kon worden vastgesteld. Het gaat om een rechthoekig stuk metaal van ongeveer 40 centimeter lengte, maakte het Bureau voor Ongevallenonderzoek (BAE) van het Franse ministerie van Verkeer gisteren bekend.


Voorts werd gezegd dat bij de start van het toestel op 25 juli vanaf de luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs klaarblijkelijk maar één band is geklapt, namelijk aan het voorste wiel van het linker landingsgestel. De achterste band was kort voor de start verwisseld en is op de plaats waar het toestel neerstortte compleet teruggevonden.

De Concorde was op startbaan 26R vertrokken en had na 32 seconden de snelheid V1 bereikt, waarbij de start niet meer kan worden afgebroken. Het toestel had op dat ogenblik 1200 meter op de startbaan afgelegd. De eerste brokstukken van het vliegtuig werden pas op 1600 meter vanaf het vertrekpunt gevonden: stukken band, delen van het spatscherm van het landingsgestel en de brandstoftank, en het voornoemde onbekende stuk metaal.

Onderzoek van de bandensporen heeft uitgewezen dat de Concorde al op de startbaan naar links is afgeweken, zei het BEA. Na de start verloor motor nummer 2 aan stuwkracht, om zelfs geheel uit te vallen; ook motor nummer 1 haperde. De Concorde won nauwelijks hoogte en stortte kort na het opstijgen neer. Alle 109 inzittenden en vier mensen op de grond kwamen om het leven. Tot dusver zijn 86 slachtoffers geïdentificeerd.

Air France heeft nabestaanden van de slachtoffers gistermiddag een brief gestuurd waarin hun een eerste tegemoetkoming van 40.000 mark voor gemaakte onkosten wordt aangeboden. De eerste gelden zullen in de loop van de volgende week worden overgemaakt.

De Franse minister van Verkeer, Jean-Claude Gayssot, verdedigde in de krant France-Soir het besluit om de Concorde voorlopig nog aan de grond te houden. Kritiek leverden daarentegen personeelsleden van Air France. Leden van de vakbond van vliegtuigmonteurs vroegen president-directeur Jean-Cyril Spinetta een demonstratievlucht te organiseren om de betrouwbaarheid van het vliegtuig aan te tonen. Personeelsleden van Air France zouden zich vrijwillig als passagiers voor de vlucht beschikbaar willen stellen.

Zie ook:
Schild Concorde op startbaan gevonden - 4 augustus 2000

Nieuw licht op oorzaak Concorde-ramp - 3 augustus 2000

Concordes Air France voorlopig aan de grond - 2 augustus 2000

Oorzaak ramp met Concorde nog duister - 1 augustus 2000

Concorde-toestel maakt noodlanding - 31 juli 2000

Dodental vliegramp op 114 - 29 juli 2000

Slachtoffers vliegramp herdacht in kerk Parijs - 28 juli 2000

Verkeerstoren Parijs waarschuwde piloot - 27 juli 2000

Concorde stort neer bij Parijs: 113 doden - 26 juli 2000