Voorpagina 31 juli 2000

Tweede probleemgeval binnen 24 uur tijd

Concorde-toestel
maakt noodlanding

Van onze correspondent
NEW YORK – Een Concorde van British Airways met 57 passagiers aan boord en onderweg van Londen naar New York heeft gisteren een noodlanding gemaakt in het Canadese Gander. Oorzaak was een sterke benzine(kerosine)-geur achter in het vliegtuig. Gisteren maakte de Franse ongevallenraad BEA bekend dat de meterslange vlammen die dinsdag bij de start van de even later verongelukte Franse Concorde zijn waargenomen, niet uit een motor kwamen. Zij zijn naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door een omvangrijke lekkage van brandstof, aldus de BEA.

De sterke benzinegeur was de reden waarom de piloot besloot vlucht BA-003 te onderbreken en te landen op het vliegveld van Gander in Newfoundland. „Het was een voorzorgsmaatregel, omdat wij geen risico's nemen”, aldus BA-woordvoerster Jemma Moore. Het was het tweede probleem van British Airways met een Concorde binnen 24 uur. In Londen waren er tankproblemen met een andere Concorde. De vlucht van dat toestel werd afgelast en overgenomen door een andere Concorde van BA.

De Britse luchtvaartmaatschappij hield haar Concordes een dag lang aan de grond na de ramp met de Franse Concorde vorige week dinsdag. De Franse Concordes blijven voorlopig aan de grond. De Amerikaanse rijksluchtvaartdienst FAA (Federal Aviation Administration) heeft Air France om overleg gevraagd over de veiligheid van haar Concordes. Volgens bronnen in Washington overwegen de Amerikanen een vliegverbod voor Franse Concordes of voor alle Franse en Britse Concordes als men niet voldoende zekerheden krijgt over de veiligheid van deze supersonische toestellen.

Een Amerikaans vliegverbod zou vrijwel het einde beteken voor de Concordes, die alleen Atlantische routes vliegen. De Duitse luchtvaartdeskundige Elmar Giemulla meent dat de Concordes zo snel mogelijk naar de schroothoop moeten. De toestellen kampen volgens hem al jaren met ernstige problemen, onder meer met het landingsgestel, dat mogelijk het ongeluk van vorige week heeft veroorzaakt. „De Concorde vliegt al dertig jaar; dat is meer dan de 25 jaar die elke verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij aanhoudt als maximumleeftijd voor haar toestellen”, aldus Giemulla tegenover de Duitse krant Bild am Sonntag.

Brandstoftank
Deskundigen van de afdeling luchtveiligheid van het Franse ministerie van Transport denken stukken van een brandstoftank gevonden te hebben op de startbaan in Parijs die door het ramptoestel werd gebruikt. Bovendien heeft men vastgesteld dat tijdens de start een van de banden is geklapt. Volgens een woordvoerder onderzoekt men nu de mogelijkheid „dat de ontploffing van de band het begin was van een reeks fatale gebeurtenissen.”

De piloot meldde onmiddellijk na de start dat hij het landingsgestel niet kon intrekken. Mogelijk is dat beschadigd en zijn er stukken metaal door de huid van de vleugel in een motor en een brandstoftank terechtgekomen. De Franse minister van Transport, Jean-Claude Gayssot, heeft Franse en internationale luchtvaartdeskundigen uitgenodigd voor overleg over nieuwe veiligheidsmaatregelen voor de Concorde. Intussen houdt Air France haar Concordes voorlopig aan de grond.

De nabestaanden van de slachtoffers van de ramp met de Concorde bij Parijs gaan voor de rechter een schadevergoeding eisen van ruim 10 miljoen gulden per persoon. De Britse krant The Sunday Telegraph citeerde de Duitse advocaat Jörg Horny, die zegt dat hij van plan is het maximum aan compensatie voor de nabestaanden eruit te halen. De zaak zal waarschijnlijk worden gericht tegen Air France en mogelijk ook tegen de cruisemaatschappij die de Concorde voor haar Duitse passagiers had gecharterd.

Rapportage
De Duitse krant Bild am Sonntag zegt te beschikken over rapporten van de FAA, het Amerikaanse luchtvaartbureau, waaruit blijkt dat alleen al op het vliegveld John F. Kennedy (JFK) in New York sinds 1996 veertig ernstige incidenten werden gemeld. De start moest worden onderbroken of een toestel moest direct weer terugkeren naar de luchthaven.

De lijst van de oorzaken van de mankementen is eindeloos, aldus Bild am Sonntag: een falend hydraulisch systeem, brandende remmen, olieverlies, defecte deuren, brandende motoren. Ook het dinsdag verongelukte toestel wordt een keer in de FAA-papieren genoemd. In 1996 mankeerde er wat aan de tweede motor en moest het vliegtuig vlak na de start naar JFK terugkeren.

Bild haalt een Duitse vliegtuigexpert aan die verklaart dat de Concorde een „vliegende tijdbom” is. De toestellen moeten alleen al vanwege hun ouderdom uit het luchtvaartverkeer worden teruggetrokken, aldus de deskundige.

Ook rapporten van de Britse luchtvaartautoriteit CAA laten zien dat er zich zeer regelmatig tal van problemen met de Concorde voordoen. De CAA moest de afgelopen jaren verscheidene malen onderzoek doen naar meldingen van onder meer scheurtjes in of bij de motoren en kapotte kabels. De Britse krant Sunday Times schrijft dat uit de documenten blijkt dat de Concordes in de vloot van British Airways sinds 1988 zeker een keer per jaar te kampen hadden met kapotte banden.

Zie ook:
Dodental vliegramp op 114 - 29 juli 2000

Slachtoffers vliegramp herdacht in kerk Parijs - 28 juli 2000

Verkeerstoren Parijs waarschuwde piloot - 27 juli 2000

Concorde stort neer bij Parijs: 113 doden - 26 juli 2000