Buitenland 4 augustus 2000

Franse toestellen nog aan de grond

Schild Concorde op
startbaan gevonden

PARIJS – Onderzoekers hebben op de startbaan van vliegveld Charles de Gaulle in Parijs afgebroken stukken gevonden van een schild tegen sproeiwater van vliegtuigbanden. Het schild is afkomstig van de Concorde die op 25 juli kort na de start is verongelukt.


Dat zei de directeur van de Franse ongevallenraad BEA, Paul-Louis Arslanian, gisteren. Eerder had hij de vondst ontkend. Hij sprak na afloop van een speciale bijeenkomst met minister Gayssot van Transport. De betrokken platen, die circa 5 kilo per stuk wegen, moeten voorkomen dat water, steentjes of delen van kapotte banden in de turbines terechtkomen.

Arslanian reageerde op een bericht in de Amerikaanse krant USA Today. Volgens hem bekijken Franse onderzoekers of het schild een brandstoflek kan hebben veroorzaakt. Het schild zou voor de start kunnen zijn afgebroken. Bij een Britse Concorde sloegen stukken van zo'n losgeraakt schild in 1993 een gat in de brandstoftank nadat een band was geklapt.

De Britten hebben naar aanleiding van dit incident hun Concordes in 1995 aangepast, maar Air France deed dat niet, bevestigde de luchtvaartmaatschappij gisteren. Ze zou daartoe ook geen opdracht hebben gekregen van de Franse luchtvaartautoriteiten. Volgens Air France zorgen de Britse aanpassingen er alleen voor dat de platen in één stuk blijven als ze afbreken en niet uiteenspatten in verschillende kleinere, scherpe brokstukken.

Klappen van banden
De Franse onderzoekers zeiden eerder aanwijzingen te hebben dat bij de start twee banden van het toestel zijn geklapt. Zij vonden ook een deel van een brandstoftank op de startbaan.

Het Franse ministerie van Transport verklaarde gisteren opnieuw dat de Concordes van Air France aan de grond blijven, tot de oorzaak duidelijk is.

Zie ook:
Nieuw licht op oorzaak Concorde-ramp - 3 augustus 2000

Concordes Air France voorlopig aan de grond - 2 augustus 2000

Oorzaak ramp met Concorde nog duister - 1 augustus 2000

Concorde-toestel maakt noodlanding - 31 juli 2000

Dodental vliegramp op 114 - 29 juli 2000

Slachtoffers vliegramp herdacht in kerk Parijs - 28 juli 2000

Verkeerstoren Parijs waarschuwde piloot - 27 juli 2000

Concorde stort neer bij Parijs: 113 doden - 26 juli 2000