Voorpagina 3 augustus 2000

Nieuw licht op
oorzaak Concorde-ramp

ARLINGTON – Franse onderzoekers bekijken of een schild tegen sproeiwater van de banden op natte start- en landingsbanen de oorzaak was van een enorm brandstoflek bij de in Parijs verongelukte Franse Concorde. Het schild zou voor de start kunnen zijn losgebroken. Dat zegt het Amerikaanse blad USA Today gisteren vernomen te hebben uit bronnen die bij het onderzoek betrokken zijn.

Op de runway van het vliegveld Charles de Gaulle is een stuk van het schild gevonden. Bij een Britse Concorde sloeg zo'n schild in 1993 een gat in de brandstoftank nadat een band klapte. De Britten hebben daarop hun Concordes aangepast.

Op de vraag of Air France dit ook heeft gedaan, zei een woordvoerster van de maatschappij in New York geen mededelingen te doen zolang het onderzoek niet is afgerond. USA Today vernam echter uit andere bron dat de Fransen geen aanpassingen hebben uitgevoerd.

De Franse onderzoekers zeiden eerder aanwijzingen te hebben dat bij de start twee banden van het toestel klapten. Zij vonden ook delen van de tanks op de startbaan. Klappen van banden heeft zich tot nu toe in zeven gevallen voorgedaan bij Concordes, zo heeft USA Today verder opgemaakt uit luchtvaartstatistieken.

Zie ook:
Oorzaak ramp met Concorde nog duister - 1 augustus 2000

Concorde-toestel maakt noodlanding - 31 juli 2000

Dodental vliegramp op 114 - 29 juli 2000

Slachtoffers vliegramp herdacht in kerk Parijs - 28 juli 2000

Verkeerstoren Parijs waarschuwde piloot - 27 juli 2000

Concorde stort neer bij Parijs: 113 doden - 26 juli 2000