Voorpagina 26 juli 2000

Brand in motor mogelijk oorzaak van vliegramp

Concorde stort neer
bij Parijs: 113 doden

Van onze buitenlandredactie
GONESSE – Een Concorde van Air France is gistermiddag neergestort op een hotel-restaurant in het dorp Gonesse, even ten noordwesten van Parijs. Het vliegtuig was kort daarvoor met brand in de motor opgestegen van de luchthaven Charles de Gaulle. De 109 inzittenden zijn omgekomen, evenals vier personen op de grond. Inmiddels zijn de lichamen van 81 slachtoffers geborgen. Het onderzoek naar de toedracht van de ramp is in volle gang. De zwarte doos van het supersonische toestel is gisteravond laat geborgen.

Franse Concorde
Aan boord van het toestel bevonden zich 96 Duitsers, twee Denen, een Oostenrijker en een Amerikaan. Drie van de passagiers waren jonger dan 18 jaar. Het toestel was gecharterd door touroperator Peter Deilmann uit het Noord-Duitse Neustadt. De passagiers waren op weg naar New York om aan boord te gaan van het luxe cruiseschip Deutschland. Van de Duitse passagiers waren er dertien afkomstig uit Mönchengladbach, in de buurt van Venlo. De mensen die op de grond omkwamen, waren een Britse toerist, een Franse vrouw en twee mensen met de Poolse nationaliteit. Eén persoon raakte zwaargewond.

Het ongeluk gebeurde direct nadat de Concorde om 16.44 uur was opgestegen. Vanmorgen verklaarde een woordvoerder van Air France dat kort voor de start nog aan de motoren is gewerkt. Het toestel stortte met nagenoeg volle brandstoftanks neer op een klein hotel in een tarweveld naast een snelweg en explodeerde. Het gebouw werd bij de inslag volledig vernield. Ooggetuigen verklaarden dat een van de motoren van het toestel al bij het opstijgen in brand stond. Het kon nauwelijks hoogte winnen, maakte een draai en stortte met de neus naar de grond neer.

Reusachtige vlammen
President van Air France Jean-Cyril Spinetta was zelf getuige van het ongeluk en zei te hebben gezien dat een of meer van de motoren bij de start in brand stonden. „Wij zagen vlammen 40 meter omhoogschieten en we hoorden een enorme dreun”, aldus Samir Hossein, een 15-jarige Franse scholier. „De piloot probeerde duidelijk op te trekken, maar het lukte niet.”

„Het stond al in brand voordat het van de grond loskwam”, vertelde Sylvie Lucas uit Parijs, die op het vliegveld was om haar kinderen af te halen. „Wij wachtten op de knal omdat we dachten dat het hier (op de luchthaven) zou vallen.” Frederic Savery was in de auto op weg naar huis toen hij de Concorde op 30 meter hoogte zag overkomen. „Het hele achterstuk van het vliegtuig stond in brand. Wij zagen dat het een draai begon te maken, maar we hoorden geen geluid toen het neerstortte. Opeens was alles zwart. We zijn onmiddellijk gestopt en hebben direct de brandweer gebeld.”

Van grote afstand was een enorme, zwarte rookpluim zichtbaar boven het stadje Gonesse, dat op 15 kilometer van Parijs midden in een landbouwgebied ligt. Direct na de crash trad het rampenplan in werking. Meer dan 200 brandweerlieden en evenzoveel politieagenten zetten de plaats van de ramp af en gingen aan het werk, maar konden weinig meer uitrichten.

Premier Lionel Jospin en minister van Transport Jean-Claude Gayssot bezochten gisteren de rampplek. Later arriveerde ook de Duitse minister van Verkeer, Reinhard Klimmt. De Amerikaanse president Bill Clinton en de Duitse bondskanselier Gerhard Schröder betuigden hun medeleven met de nabestaanden van de slachtoffers. De Franse president, Jacques Chirac, zei vanmorgen een herdenkingsdienst te willen bijwonen. Het voltallige Duitse kabinet is van plan deel te nemen aan een oecumenische dienst in een kapel op het terrein van de Expo 2000 in Hannover, waar het laatste kabinetsberaad voor het zomerreces gepland was.

Onderzoek
Hangende het onderzoek naar de oorzaak van de ramp hebben Air France en British Airways besloten hun overgebleven Concordes aan de grond te houden. Omdat de Concordes geregeld Amerikaanse luchthavens aandoen, neemt ook een vertegenwoordiger van de Amerikaanse Raad voor Transportveiligheid (NTSB) aan het onderzoek deel.

Air France zei dat er waarschijnlijk geen verband bestond met de haarscheurtjes die eerder in de vleugels van sommige Concordes werden ontdekt. „Er waren geen haarscheurtjes in deze Concorde, maar het ongeluk kan het gevolg zijn geweest van brand in een motor bij het opstijgen”, deelde Air France mee.

In de loop van de avond werden beide recorders met vluchtgegevens en cockpitgesprekken geborgen.

De belangrijkste vraag in het onderzoek zal zijn, waardoor de brand in een motor is ontstaan. Het verongelukte toestel dateerde van 1980. Het had 12.000 uur gevlogen en had op 21 juli een grote onderhoudsbeurt gehad.

Zie ook:
Motorstoring was oorzaak vliegramp

Vliegende Titanic verongelukt

Rampvlucht moest start zijn van luxe cruise

Omwonenden Charles de Gaulle verontrust

Ramp kost verzekeraars zeker 350 miljoen dollar

Vliegramp bij Parijs schokt wereldleiders

Groep ontsnapt aan rampvlucht door overboeking

Vluchten naar Parijs vertraagd

Concorde: Frans-Brits paradepaardje

Eerste slachtoffers door Concorde