Moderne diesel blijkt schoner dan benzinemotor

beeld EPA, Diego Azubel

Gesjoemel met uitstootwaarden hebben momenteel alle auto’s met dieselmotor in een kwaad daglicht gesteld. Ten onrechte: moderne benzinemotoren zijn veel vervuilender dan een moderne diesel met roetfilter.

Dat blijkt uit een omvangrijk onderzoek in zes landen dat de Université de Montréal gisteren publiceerde in het onlinetijdschrift Scientific Reports.

Het onderzoek, dat grotendeels werd uitgevoerd in Zwitserland en Noorwegen, richtte zich op de uitstoot van dieselroet –het zogeheten black carbon– en op stikstofoxiden, die verantwoordelijk zijn voor zogeheten secundaire aerosolen. Deze ultrafijne deeltjes zijn gevaarlijk voor de volksgezondheid en kunnen onomkeerbare longschade veroorzaken.

Uit het onderzoek van het Paul Scherrer Institüt in Zürich blijkt dat moderne benzinegestookte auto’s bij 22 graden Celsius gemiddeld tien keer zo veel roet uitstoten als dieselauto’s. Als het 7 graden vriest, is het verschil nog groter; dan stoten de benzineauto’s 62 keer zo veel roet uit als dieselauto’s.

Uitbannen

De wetenschappers concluderen dat overheden eerst werk zouden moeten maken van het uitbannen van oude dieselauto’s, om vervolgens de benzineauto’s aan te pakken, zegt universitair hoofddocent Patrick Hayes van de Université de Montréal.

„Beleidsmakers moeten hun focus gaan verleggen van de moderne dieselauto met roetfilter naar de veel vervuilender benzineauto. Het is vooral de onzichtbare vervuiling uit de benzineauto die erg schadelijk is.”