Kritiek op nota Duitse kerk in Baden over dialoog met moslims

De Mehmet Akif Ersoy-Moschee in Murrhardt, in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. beeld EPD, Volker Hoschek

Evangelicale woordvoerders in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg zijn kritisch over een gespreksnotitie van de Evangelische Landeskirche in Baden over de dialoog tussen christenen en moslims.

Twee theologen, Lothar Mößner uit Pfinztal en Theo Breisacher uit Karlsbad, reageerden deze week tegenover de Duitse nieuwsdienst Idea op een gespreksnotitie die de Evangelische Landeskirche in Baden (EKiBa) vorige maand publiceerde. De zestig pagina’s tellende nota, ”Christen und Muslime”, moet volgend jaar in alle gemeenten van de EKiBa worden besproken. In 2020 neemt de synode van de landskerk een beslissing over het stuk.

Met de handreiking wil de kerk de dialoog tussen christenen en moslims bevorderen. De opstellers van de nota willen „kansen en grenzen van de dialoog” laten zien. Over God schrijven zij: „Wij vereren als christenen en moslims de ene God, Die wij als christenen drie-enig belijden.” In dat verband verkennen zij ook de mogelijkheid van gezamenlijke vieringen. Dit moet volgens de opstellers echter niet worden uitgelegd als „vermenging van religies.”

De predikanten Mößner (voorzitter van de ChristusBewegung Baden) en Breisacher (verbonden aan het Netzwerk evangelischer Christen in Baden) tonen zich kritisch over de notitie. In plaats van heldere taal is er op een aantal punten sprake van én én, aldus de twee theologen. Zo wordt wel het belang van zending genoemd, terwijl tegelijkertijd niet duidelijk wordt of het voor moslims voor hun heil noodzakelijk is dat ze Christus erkennen.

Het document stelt daarnaast enerzijds dat christenen in het gesprek met moslims hun geloof in de drie-enige God niet moeten opgeven, maar „anderzijds wordt in de nota zo de nadruk gelegd op het feit dat God niet tot onze beschikking staat, dat de indruk kan ontstaan dat moslims met hun leer van God Die geen Zoon heeft, net zo dicht bij de ware godskennis zijn als christenen”, aldus Mößner en Breisacher. Ze vrezen dat deze tweeslachtigheid zorgt voor onduidelijkheid bij de lezer.

Ze leggen er ook de vinger bij dat de nota uitgaat van liberale moslims als gesprekspartner, die echter slechts een klein deel van de islamitische gemeenschap in Duitsland representeren. „De vraag is juist hoe de dialoog met de anderen gestalte moet krijgen.”