Recensie: Piet van der Steen met orgelwerken Saint-Saëns
Maar liefst drie cd’s vult Piet van der Steen met orgelwerken van Saint-Saëns. Voor de meeste luisteraars zal het al verrassend zijn dat deze componist meer voor orgel geschreven heeft dan zijn fameuze Orgelsymfonie. Maar de cd-box heeft meer nieuws.
Het eerste schijfje zet met de ”Marche religieuse” fors in. De brede klanken van het Cavaillé-Collorgel in Epernay rollen overweldigend uit de luidsprekers. Ze worden even later gevolgd door smeltende tonen die aanzwellend en wegstervend de ruimte vullen. Deze muziek en dit orgel zijn voor elkaar gemaakt.
De tweede en derde cd worden gevuld met de ‘buitengewone’ werken, zoals de ”Six duos pour harmonium et piano”. Verrassend dat de componist met deze combinatie een heel ander gevoel oproept dan met de orgelwerken op cd 1. Hier een uitbundige pianopartij met als tegenspel de stevige klanken van het Mustelharmonium. Meeslepende muziek, meeslepend gespeeld.
Curieus zijn de opnamen van het Poïkil-orgue: een klein toetsinstrument met één rij doorslaande tongen, in 1834 gebouwd door Dominique Cavaillé-Coll. Expressiviteit van klank, daar ging het alle harmoniumbouwers om. Die expressiviteit is er zeker in de werkjes van Saint-Saëns die klinken op dit kleine instrument.
En dan volgt op de derde cd nog meer buitengewoons, onder andere een ”Fantaisie pour orgue-aeolian”: een automatisch speelwerk zoals dat bijvoorbeeld te vinden is in Museum Speelklok in Utrecht.
Inderdaad buitengewone orgelmuziek, vooral voor liefhebbers van de Franse romantiek uit de tweede helft van de 19e eeuw die een uitstapje wel kunnen waarderen.
Camille Saint-Saëns – Piet van der Steen – orgelwerken – gewoon en buitengewoon – Piet van der Steen; Diamond Line (ER 161822); 3-cd; € 35,-; meer informatie: www.bestelmuziek.nu