Specificaties en alternatieven
Cilinderinhoud: 1998 cc; maximumvermogen: 103 kW/140 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 192 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 10,9 seconden; topsnelheid: 191 km/h.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4567 mm; breedte: 1760 mm; hoogte: 1482 mm; wielbasis: 2680 mm; gewicht: 1355 kilogram; houderschapsbelasting: 146 euro per kwartaal; inhoud bagageruimte: 450 liter; inhoud brandstoftank: 62 liter. De Nissan Primera 2.0 Acenta Sedan kost 26.775 euro.
Waardering
Positief: vormgeving, transmissie, uitrusting, cruise control. Negatief: beenruimte achterin, brandstofverbruik, prestaties.
Alternatieven
- Ford Mondeo 2.0 16V € 27.345
De Ford Mondeo is de enige auto in deze vergelijking die van Duitse afkomst is. De Duitser slaat echter een knap figuur in dit kwartet. De nuchter gelijnde Ford is stevig geveerd, overigens wel comfortabel. Belangrijker zijn echter de goede besturing en het dito weggedrag die de Mondeo tot een smakelijke aanbieding maken. Verder is de auto opvallend groot en ruim. De Mondeo 2.0 16V wordt door een plezierige 107 kW/145 pk sterke viercilinder aangedreven. Als Ghia zit de auto royaal in de spulletjes met zaken als automatische airconditioning, lichtmetalen velgen, airbags sidebags, windowbags, cruise control, lederen stuurwiel en een audiosysteem met cd-speler.
-Peugeot 406 2.0 SV 2.0 HPi € 27.190
De 406 is de oudgediende in deze vergelijking maar staat nog altijd zijn mannetje. Het onderstel van de Fransoos gold immers lange tijd als maatstaf in deze klasse door de voortreffelijke combinatie van comfort en dynamiek. Nog steeds kan de 406 op dit punt hoger worden aangeslagen dan de Nissan Primera. De 103 kW/140 pk sterke direct ingespoten 2,0 liter krachtbron is een fijne machine die de 406 aan prima prestaties helpt. Standaard is de 406 SV voorzien van abs, airbags, sidebags, automatisch geregelde airconditioning, lichtmetalen velgen en elektrisch bedienbare ramen voor en achter.
-Citroën C5 2.0 HPi Exclusive €27.900
Net als de Ford Mondeo is de Citroën C5 nog redelijk vers van het mes. En net als de Nissan Primera kan de C5 bogen op een spraakmakend uiterlijk. De C5 is een aparte wagen met een apart onderstel. Citroën rust de C5 namelijk uit met de derde generatie van het hydractieve veersysteem dat weer voor een unieke Citroënsensatie zorgt. De C5 is net als de Mondeo een opvallend ruime auto die vooral door zijn hoogte opvalt. Voor de aandrijving tekent dezelfde 103 kW/140 pk sterke direct ingespoten zestienklepper als in de Peugeot. Als Exclusive is de C5 standaard voorzien van abs, airbags, sidebags, windowbags, lederen stuurwiel, boordcomputer, audiosysteem, lichtmetalen velgen en xenonverlichting.