Puinruimen op de Vlakte van Ninevé
Waarover hebben we het eigenlijk? Soms is het goed die vraag te stellen. Want het kan zomaar gebeuren dat je al pratend vergeet hoe aangrijpend iets was. Of hoe erg.
De Joodse schrijver Elie Wiesel maakte steevast pas op de plaats met die vraag zodra hij de Holocaust ter sprake bracht. Waar gaat het om? En dan volgde een schokkend verhaal over een concreet mensenleven dat tijdens de Holocaust verloren ging.
Als ik het over een project van de RD-actie heb, wil ook ik die vraag hier stellen. Het project draait om pastorale en psychische ondersteuning aan kinderen en jongeren uit christelijke gezinnen op de Vlakte van Ninevé, een gebied in Noord-Irak dat vanouds als christelijk bekendstaat. De Biblebelt van Irak werd het wel genoemd. Biblebelt? De typering doet nu pijn aan ieders oren en verscheurt menig hart. Want door de opmars van Islamitische Staat (IS) in 2014 heeft de vlakte haar christelijke karakter verloren. Gezinnen moesten halsoverkop hun huizen verlaten om niet vermoord te worden. Achter hun rug werden huizen verbrand, bezittingen buitgemaakt. U wilt weten waarover het gaat? De foto hiernaast toont er iets van.
Inmiddels is IS verslagen en op de vlakte keerde het leven terug. Niet dus. Want christelijke gezinnen mogen er enkel nog tweederangsbewoners zijn. Die niet hoeven te rekenen op teruggave van geroofde have en goed. De Biblebelt bleek veranderd in een gordel van de Koran, waar moslims christenen laten voelen wat ze zijn: een minderheid.
Des te belangrijker is het om juist nu hen niet alleen te laten, maar mee te helpen. Om christenjongeren geestelijk weerbaar te maken voor deze nieuwe toestand. Dat gebeurt nu al door hun vanuit de Bijbel vastheid te geven en perspectief. Puinruimen dus, tussen de oren én in hun hart. Thuis komt het er vaak niet van – het gezinsleven is te ontregeld door sloven en zorgen.
Een verloren zaak, klinkt het soms, want „dit restant” lijkt opgegeven. Wie de Bijbel kent, praat anders. Die weet dat als God „een rest” van Zijn volk doet overblijven, er een belofte klinkt. Van bekering, herstel. Daarom ook nu die vraag: waar hébben we het over? Wie hierop gelovig een antwoord zoekt, die kan er zomaar overtuigd van raken: die rest is allesbehalve bijzaak.