Hogere prijzen helpen Starbucks aan recordomzet
Liefhebbers van de koffie en het gebak van de Amerikaanse keten Starbucks hebben zich niet laten afschrikken door hogere prijzen. Het bedrijf meldde in juli, augustus en september een recordomzet te hebben behaald. Dat was voor een groot deel te danken aan prijsverhogingen, waardoor het gemiddelde bedrag steeg dat klanten bij een bestelling besteden. Maar in Noord-Amerika nam ook de hoeveelheid verkochte bekers koffie en zoetigheden nog licht toe.
Koffiezaken die langer dan een jaar open waren verkochten voor 7 procent meer aan warme dranken en snacks. Dat leverde een omzet op van 8,4 miljard dollar, wat 3 procent meer is dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst daalde juist doordat het bedrijf meer geld kwijt was aan personeel, ingrediënten en vervoer. De nettowinst bedroeg 878 miljoen dollar, de helft van het resultaat dat Starbucks een jaar eerder boekte.
Buiten Noord-Amerika gingen de zaken minder goed. In China, een belangrijke markt voor Starbucks, daalde vergelijkbare omzet met 17 procent. Het land kampt met een streng anti-coronabeleid waardoor het openbaar leven in gebieden met veel besmettingen voor een groot deel stil komt te liggen.