Bouw prijsvechterspier van start
Schiphol begint binnenkort met de bouw van een speciale pier voor vooral prijsvechters zoals bijvoorbeeld easyJet.
Veel luchtvaartmaatschappijen hebben aangegeven van een dergelijke pier gebruik te willen maken, zei een woordvoerder van Schiphol gisteren.
Het is de bedoeling dat net gelande vliegtuigen op de nieuwe pier weer snel klaar worden gemaakt voor vertrek. Een korte zogenoemde omkeertijd is erg belangrijk voor prijsvechters, die het moeten hebben van een groot aantal vluchten per dag. De nieuwe pier is echter niet uitsluitend bedoeld voor dergelijke luchtvaartmaatschappijen, verklaarde de zegsman.
Schiphol wil bovendien met de bouw van het nieuwe complex Air France-KLM tegemoetkomen. De luchtvaartcombinatie maakt veel gebruik van de D-pier. Deze is echter overvol. Door een aantal luchtvaartmaatschappijen te verhuizen naar de nieuwe pier wil Schiphol ruimte creëren voor de geplande groei van Air France-KLM.
In augustus vorig jaar kondigde de luchthaven al aan plannen te hebben voor een prijsvechterspier. Toen was het echter nog de vraag of de luchtvaartmaatschappijen wel geïnteresseerd waren.
Schiphol trekt in vergelijking met andere Europese luchthavens relatief veel prijsvechters. Eind september is het totaal op tien gekomen, toen EUJet en Thomsonfly vanaf het vliegveld gingen opereren.
De nieuwe pier biedt volgens Schiphol wel dezelfde kwaliteit als de oude. Ook moeten de maatschappijen die er gebruik van maken evenveel havengelden betalen als vervoerders die vanaf andere pieren vliegen, aldus de luchthaven in augustus. De woordvoerder wilde gisteren niet zeggen welke maatschappijen de nieuwe pier zullen aandoen.