Economie

LTO: hoge dieselprijs zoveelste klap voor landbouwsector

De hoge dieselprijs treft ook de landbouwsector, die de kosten voor de bedrijfsvoering de afgelopen maanden zag toenemen. Boeren kunnen die kosten echter vaak niet doorberekenen aan afnemers, omdat er al eerder afspraken zijn gemaakt over de prijs, laat een woordvoerder van Land- en Tuinbouworganisatie Nederland (LTO) weten.

ANP
28 October 2022 13:46

Vooral de aankomende periode zullen boeren op kosten worden gejaagd, denkt de woordvoerder. „In het najaar moeten veel boeren het land inzaaien en daar is een tractor voor nodig. Op die dagen gebruiken die al gauw zo’n 25 liter diesel per uur. Boeren kunnen niet besluiten om de tractor vanwege die kosten maar te laten staan, ze hebben die nu eenmaal nodig voor de werkzaamheden op het land.”

De hoge prijs voor diesel komt bovenop de gestegen energieprijs en hoge kosten voor kunstmest en andere grondstoffen. Boeren die groente telen bijvoorbeeld, moeten hun gewassen opslaan in gekoelde ruimtes waar energie voor nodig is. Ook meldde statistiekbureau Eurostat eind september dat de prijs voor meststoffen in in het tweede kwartaal van dit jaar met 116 procent op jaarbasis waren gestegen.

Maar ook de droogte van afgelopen zomer heeft boerenbedrijven geen goed gedaan. Zo stagneerde de groei van gewassen doordat boeren in bepaalde gebieden niet mochten sproeien. In gebieden waar wel gesproeid mocht worden, werden tractors gebruikt om de droogte tegen te gaan. „Maar ook toen lagen de dieselprijzen al vrij hoog”, aldus de zegsman.

De Tweede Kamer nam in april een motie aan van BoerBurgerBeweging, de SGP en Groep Van Haga om een onderzoek te starten naar het gebruik van rode diesel, dat onder een lager accijnstarief valt. De brandstof, diesel waaraan een rode kleurstof is toegevoegd voor de herkenbaarheid, werd in 2013 verboden en is momenteel nog in slechts enkele gevallen toegestaan. LTO riep al eerder op om het gebruik van rode diesel weer toe te staan.

Toenmalig minister Henk Staghouwer (Landbouw) wilde daar echter niet aan, zo liet hij later weten in antwoorden op Kamervragen. Volgens hem profiteerde de landbouwsector onder meer al van de accijnsverlaging op diesel in april van dit jaar, en hij zag daarom „geen noodzaak voor een aparte regeling voor boeren”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer