Brouwer Heineken meldt impact inflatie op bierverkopen
Brouwer Heineken komt woensdag met een handelsbericht over het afgelopen kwartaal. De aandacht van beleggers zal onder meer uitgaan naar de kosten en prijzen. Heineken heeft de verkoopprijzen al verhoogd om zo de gestegen kosten voor grondstoffen, energie en transport te compenseren. Maar ook de impact van de hoge inflatie op de bierverkopen zal nauwgezet bekeken worden.
Onlangs kwam de Deense brouwer Royal Unibrew met een winstwaarschuwing. Het bedrijf waarschuwde dat consumenten gaan kiezen voor goedkopere merken omdat premium-bieren te duur worden door de prijsstijgingen. Vanwege de torenhoge inflatie zoeken mensen naar goedkopere bieralternatieven. Bovendien kunnen mensen besluiten om minder vaak naar de horeca te gaan om geld te besparen, waardoor de verkopen aan de horecasector onder druk zouden komen te staan. Door het winstalarm ging de beurskoers van Royal Unibrew hard omlaag. Ook grote branchegenoten als Heineken, AB InBev en Carlsberg werden mee omlaag getrokken.
Heineken wist eerder dit jaar naast de prijsverhogingen ook te profiteren van de heropening van de horeca na de coronapandemie. De omzet in de eerste helft van dit jaar ging met ruim een derde omhoog tot 16,4 miljard euro. De nettowinst bedroeg bijna 1,3 miljard euro. Dat was een toename van ruim 22 procent ten opzichte van een jaar eerder.