Economie

Bedrijf uit Nieuwegein bouwt de ‘Rolls-Royce’ voor tandartspraktijken

Alle boren bij een tandarts hebben lucht en water nodig. Bij de behandelunit van Dental International zijn die voorzieningen ingebouwd. Dat maakt het product bijzonder. Directeur Paul Tijs noemt het „de Rolls-Royce voor de tandartspraktijk.”

Arie de Rooij
25 October 2022 15:45
Paul Tijs, CEO van Dental International. beeld RD, Anton Dommerholt
Paul Tijs, CEO van Dental International. beeld RD, Anton Dommerholt

Leidingen in de vloer blijven achterwege, een machinekamer met een compressor ontbreekt. Daardoor is de unit naast of achter de stoel voor de patiënt gemakkelijk verplaatsbaar. Een stand-alone concept, zoals het heet. Er zijn geen aansluitingen met bijbehorende kosten. Alleen de stekker in het stopcontact en alles werkt. Tijs: „Het is een kwestie van investeren in stomme leidingen of in topapparatuur.”

Zijn voorganger, de oprichter van het in Nieuwegein gevestigde bedrijf, bedacht het allemaal en startte ruim dertig jaar geleden de productie en verkoop. „Hij begon met helemaal niks, maar sommigen zagen meteen de voordelen.”

Tijs (56) nam in 2014 de onderneming over. Ze telt nu 13 medewerkers. Het product, met als merknaam DSA (Dental Stand Alone), treffen we inmiddels aan bij kaakchirurgen in 60 procent van de ziekenhuizen in Nederland en bij 15 tot 20 procent (ongeveer 2000) van de tandartspraktijken.

Verder vindt er export plaats (70 procent van de omzet) naar zo’n 50 landen, waaronder Australië, Zuid-Afrika en Suriname. Duitsland neemt een flink deel voor zijn rekening. Het instrumentarium van Hollandse makelij is ook in gebruik bij het Amerikaanse leger en in VN-vluchtelingenkampen.

Maakbedrijf

„We zijn een echt maakbedrijf”, licht Tijs toe. „Het enige in Nederland van tandheelkundige behandelapparatuur. We zijn er ontzettend trots op.” Dental International laat de onderdelen bij andere bedrijven in de omgeving en elders in West-Europa vervaardigen, conform de eisen die het zelf stelt. „Slechts 0,9 procent van het materiaal komt uit China.” In het ruime pand in Nieuwegein zet een van de monteurs na ontvangst van een order de unit in elkaar. Daarmee zijn enkele werkdagen gemoeid. De onderneming verzorgt na plaatsing het verplichte jaarlijkse onderhoud en eventuele reparaties. Voorbij de grens bedient Dental International klanten veelal via dealers.

Een koper kan speciale wensen aangeven. Soms leidt dat zelfs tot vernieuwingen. Bij een behandeling zuigt de tandartsassistente het water weg. De vraag kwam of het mogelijk is de afzuiger in de mond van de patiënt te hangen en die door de tandarts zelf te laten te bedienen met een voetpedaal. Dat maakt de assistente overbodig. „We hebben dit nog nergens geplaatst, maar het zit in de pijplijn.” Iets anders: op verzoek van een Duitse endodontoloog worden er units gebouwd die als bij een wortelkanaalbehandeling de boor langzamer draait, de hoeveelheid water in de mond beperken.

Er zijn volgens Tijs echter ook nog veel tandartsen die denken dat leidingen voor hun uitrusting onmisbaar zijn. „Die kunnen zich niet voorstellen dat twee watertankjes, die één keer per dag worden gevuld, en een kleine compressor in de behandelunit voldoende zijn. Soms lijkt het dat je iemand uit de middeleeuwen moet uitleggen hoe een smartphone werkt.” Dental heeft bovendien een filter ontwikkeld en geeft daarbij met een certificaat de garantie dat die alle bacteriën uit het water haalt.

Door de ambachtelijke wijze van fabricage, en dat ook nog eens in Nederland, is de DSA niet de goedkoopste. „Maar onze afnemers ervaren dat ze iets krijgen met eigenschappen als robuust, solide en betrouwbaar. Geen storingen betekent een geweldige reclame. Een Rolls-Royce is nu eenmaal duur.” Dental International noemt voor het product een levensduur van 20 tot 25 jaar, terwijl de „Mercedessen en Peugeots” van concurrenten veel sneller aan hun eind zijn.

Voor de toekomst zet Tijs in op „stabiele groei.” „Op de Nederlandse markt valt nog veel te winnen en in Duitsland, dat we ook als thuismarkt beschouwen, zien we qua afzet een sneeuwbaleffect. In het overige buitenland zouden we wat actiever kunnen opereren. We profileren ons vooral via beurzen en vakbladen. Maar we groeien lekker en we vinden het belangrijk om de zaak onder controle te houden.”


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer