Recensie: Rien Donkersloot bespeelt voltooid koororgel Amersfoort
Completato: voltooid, af. Dat geldt voor het koororgel in de Amersfoortse Joriskerk. In 1967 gemaakt door de firma Metzler als eenklaviers instrument, werd het in 2018 door Bernhard Edskes uitgebreid met een borstwerk. Edskes tartte in 2019 de verbeelding door een uitbreiding met een zelfstandig pedaal te opperen. Het resultaat is een volwassen orgel met twintig stemmen dat klinkt als een tik op een kristallen glas – en denk de sterretjes er maar bij. Zelden of nooit hoorde ik een transparanter orgel mét een flinke dosis draagkracht.
De directe en soepele speelaard inspireert organist Rien Donkersloot tot loepzuiver en wervelend spel. De ‘Freudigkeit’ in Preludiums van Böhm en Buxtehude spat ervan af. Het ragfijne stemmenweefsel in Bachs derde Triosonate en in enkele variaties over ”Vater unser” van Scheidemann is tot in detail te volgen. De Variaties en fuga over Psalm 116 van Adriaan C. Schuurman zijn een grootse hommage aan een voorganger in de Joris en onterecht weinig bekend. De Metzler doet hier denken aan Marcussen, Schuurman aan Hindemith en Micheelsen.
Het orgel blinkt vooral uit in wat galantere muziek. Het is dan ook een gelukkige keuze om de afsluitende (lange!) improvisatie over ”Wer nur den lieben Gott lässt walten”, voorafgegaan door Bachs ”Pedal-Exercitium”, in een stijl à la Walther en Krebs te gieten.
Tel bij dit alles de heerlijke akoestiek en de sublieme opname, en er blijft niets te wensen over, behalve een vermelding van de gebruikte registraties.
Organo Completato II – Rien Donkersloot, koororgel Sint-Joriskerk Amersfoort; Metzler (02); € 15,-; bestellen: orgelconcertenjoriskerk.nl