Probleemloos begin tolheffing vrachtwagens
De invoering van de omstreden tolheffing voor vrachtwagens in Duitsland is zaterdag probleemloos verlopen. Om precies middernacht trad het satellietgestuurde systeem in werking, na zestien maanden vertraging door technische problemen.
Van problemen was zaterdagochtend geen sprake, deelde een woordvoerder van het exploitatieconcern Toll Collect mee. Ook bij de grensovergangen en de tankstations langs de snelwegen, waar chauffeurs van vrachtwagens zonder ingebouwd betaalkastje kunnen betalen, werden tot dusver geen problemen gemeld. In de eerste uren dat het systeem in werking was, betrapte de politie 120 tol–ontduikers, onder wie 75 buitenlanders. Zij moesten ieder 75 euro boete betalen.Het systeem kreeg het zaterdag niet echt zwaar te verduren. Er was maar weinig vrachtverkeer op de Duitse snelwegen omdat het een officiële feestdag is. Op zon– en feestdagen is er een rijverbod voor vrachtwagens, uitgezonderd het transport van bederfelijke goederen.
Zondagavond om tien uur zal het heffingssysteem pas echt op de proef gesteld worden omdat dan het rijverbod afloopt. De Duitse autoriteiten verwachten vooral aan de grenzen filevorming, omdat nog maar weinig buitenlandse vrachtwagens voorzien zijn van kastjes die de tolheffing automatisch afrekenen.
De tol geldt voor alle snelwegen in Duitsland en bedraagt voor vrachtwagens van meer dan 12 ton gemiddeld 12,4 eurocent per kilometer. De Nederlandse brancheorganisatie Transport– en Logistiek Nederland (TLN) schat dat de heffing Nederlandse vervoerders jaarlijks 125 miljoen euro extra gaat kosten. De verladersorganisatie EVO stelt dat de ondernemers snel met hun klanten afspraken moeten maken over de verdeling van deze kosten. In totaal zijn 315.000 zogenoemde Maut–kastjes ingebouwd. 27.000 Nederlandse vrachtwagens rijden regelmatig door Duitsland. In 10.000 trucks moet het zogeheten Maut–kastje nog worden geïnstalleerd.