Google trekt stekker uit eigen streamingdienst voor games
Google stopt met zijn streamingdienst voor het spelen van computerspellen Stadia. Het in 2019 begonnen gameplatform trekt minder spelers dan het techbedrijf had gehoopt, zo meldt algemeen directeur Phil Harrison op het blog van Google.
Met Stadia hoopte Google een tegenhanger van streamingdiensten als Netflix en Spotify voor games in de markt te zetten. Maar het werd geen succes.
„Hoewel Stadia’s benadering van het streamen van games op een stevig technologisch fundament was gebouwd, is het niet zo populair geworden als we hadden verwacht. Dus we hebben de moeilijke beslissing genomen om te stoppen met Stadia”, meldt Harrison.
Voor de spelers die Stadia wel gebruiken is het nog tot 18 januari mogelijk spellen te spelen. Tegen die tijd verwacht Google ook alle spelers het geld te hebben terugbetaald dat ze aan software en hardware voor Stadia-spellen hebben uitgegeven.
Google ziet nog mogelijkheden om de technologie achter Stadia elders in te zetten. Dat kan bijvoorbeeld bij videoplatform YouTube, de appwinkel Google Play of bij projecten met zogeheten augmented reality (verrijkte realiteit).
Stadia is lang niet het enige streamingplatform voor games. Een jaar na de lancering kondigde Amazon een eigen tegenhanger aan, Luna genaamd. Maar ook gevestigde namen in de game-industrie, zoals Xbox van Microsoft of PlayStation van Sony, hebben diensten waarmee direct via de cloud een spel te spelen is.