Economie

Schiphol vraagt maatschappijen opnieuw passagiers te minderen

Schiphol vraagt luchtvaartmaatschappijen om extra ingrepen om het aantal passagiers op de luchthaven beperkt te houden. Tot het einde van het winterseizoen, dat tot en met maart loopt, moeten dagelijks duizenden reizigers minder op Schiphol opstappen.

ANP
29 September 2022 16:51Gewijzigd op 29 September 2022 17:46

In de vakantieweken in de winterperiode houdt Schiphol een maximum van 50.000 vertrekkende passagiers per dag aan. In vergelijkbare weken in 2019 vertrokken 53.000 passagiers van de nationale luchthaven, zegt een woordvoerder.

Het vliegveld vroeg maatschappijen eerder al om tot eind oktober gemiddeld 9250 passagiers minder per dag vanaf Schiphol te laten vertrekken, wat neerkwam op een vermindering van 18 procent. Daardoor moest bijvoorbeeld KLM vluchten schrappen.

KLM, de grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol, reageert furieus en zegt dat „de maat vol” is. Volgens het luchtvaartbedrijf kan de reductie van de passagiersaantallen op sommige dagen oplopen tot 22 procent.

„De situatie op Schiphol vraagt al te lang, te veel van onze klanten en onze collega’s. KLM heeft eerder al gezegd dat het beperken van het aantal passagiers geen maatregel voor de lange termijn kan zijn, maar daar lijkt het nu wel op. Met de nieuwe beperkingen voor de winter biedt Schiphol ons geen enkel perspectief”, reageert KLM-topvrouw Marjan Rintel.

Dat er nog steeds een beperking nodig is, komt doordat er een tekort aan beveiligers en andere medewerkers is op Schiphol. In de winter is er voor de veiligheidscontrole volgens Schiphol bovendien meer tijd nodig, vanwege de extra bagage en kleding van passagiers. De ingrepen zijn volgens een woordvoerder nodig voor een „stabieler” proces voor passagiers op de luchthaven. De personeelstekorten leidden afgelopen maanden geregeld tot chaos op Schiphol.

Tegen het einde van het jaar bekijkt Schiphol of de beperkingen nog nodig zijn. Als de personeelsproblemen minder nijpend zijn is vanaf januari mogelijk meer nodig.

Een woordvoerster van KLM zegt dat het nog niet zeker is of de maatschappij opnieuw vluchten moet schrappen. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om tickets voor de Nederlandse markt uit de verkoop te halen. KLM hoopt annuleringen zoveel mogelijk te voorkomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer