Waterschap probeert damwand van kunststof langs IJsseldijk uit
Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) gaat uitproberen of de dijk langs de IJssel tussen Zwolle en Olst versterkt kan worden met damwanden van kunststof. Een damwand van kunststof is veel goedkoper en duurzamer dan de traditionele damwand van staal. Er zijn ook minder zware en grote machines nodig om de wanden te plaatsen. Maar de vraag is of een damwand van kunststof net zo stevig in de bodem geplaatst kan worden als een stijve, stalen damwand.
Tussen Zwolle en Olst is dijkversterking nodig over een afstand van 22 kilometer. Het dijkvak daar heeft last van het zogeheten piping: kleine tunneltjes die ontstaan onder de dijk, waardoor water uit de rivier naar het achterland kan doorsijpelen. Door piping verzwakt de dijk. Een damwand voorkomt het doorsijpelen en wordt veel toegepast in Nederland. WDODelta probeert samen met baggerbedrijf Boskalis als eerste uit of kunststof damwanden de veel duurdere stalen damwanden kunnen vervangen.
Een damwand langs een dijk wordt in de bodem getrild. Uitgezocht wordt nu of de kunststof damwanden die trillingen kunnen weerstaan. Ook is een manier ontwikkeld om het veel minder stijve kunststof net zo stevig in de bodem te krijgen als een stalen wand. De proefdamwand wordt op ruime afstand van bebouwing geplaatst, zodat bewoners geen last hebben van trillingen en herrie.
Het versterken van de IJsseldijk is onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. De dijk beschermt Salland en de stad Zwolle tegen hoogwater in de IJssel en tegen opstuwend water bij noordwesterstorm boven het IJsselmeer. Als de dijk zou breken, zou het water in Zwolle en Salland tot drie meter hoog komen te staan, aldus het schap.