Economieenergieprijs

ACM: Energiebedrijven te laat met tariefverhoging

Energiebedrijven die deze week een tariefverhoging hebben aangekondigd waren daar volgens toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) te laat mee. Dat bevestigt een woordvoerder na berichtgeving van RTL Nieuws. Energiebedrijven beroepen zich op de branchevoorwaarden, maar volgens de ACM moeten klanten minimaal dertig dagen de tijd hebben om eventueel van energieleverancier te kunnen wisselen.

ANP
23 September 2022 17:26Gewijzigd op 23 September 2022 18:01
Beeld ANP, SEM VAN DER WAL
Beeld ANP, SEM VAN DER WAL

De ACM zegt nu in gesprek te gaan met de energieleveranciers. „Omdat er blijkbaar veel onduidelijkheid is”, laat een woordvoerder weten. Hij benadrukt dat er nog geen boetes worden uitgedeeld. Klanten die zich gedupeerd voelen kunnen volgens de ACM bezwaar maken.

Energieleverancier Greenchoice beroept zich in een reactie op de branchevoorwaarden. Daarin wordt volgens een woordvoerder gesproken over een „redelijke termijn”. De zegsvrouw laat weten dat branchegenoten daarvoor vaak veertien kalenderdagen hanteren. Greenchoice zelf hanteert tien werkdagen.

Eneco geeft aan tariefwijzigingen uiterlijk tien dagen van tevoren aan te kondigen bij klanten. Volgens een woordvoerder werkt Eneco al jaren zo en is hun termijn dus „niet iets nieuws”. Het bedrijf zegt „nota te nemen” van de berichtgeving.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer