Economie

„Dure inbelnummers niet automatisch incasseren”

Telecombedrijf KPN mag de inkomsten van een nieuwe reeks inbelnummers voor betaalverkeer op internet pas twee maanden later uitbetalen aan klanten.

ANP
29 December 2004 10:32Gewijzigd op 14 November 2020 02:03

Dat is althans een van de ideeën van bedrijven in hun strijd tegen hoge spookfacturen, veroorzaakt door zogenoemde autodialers, computerprogramma’s die stiekem inbellen op dure telefoonnummers.

De vijf bedrijven produceren inbelprogramma’s die het mogelijk maken computergebruikers via hun telefoonrekening te laten betalen voor producten of onlinediensten. De producenten worden soms ten onrechte in verband gebracht met illegale autodialers, die de internetgebruiker ongemerkt op hoge kosten jagen. Het Nederlandse DialXS werd er bijvoorbeeld ook van beschuldigd dat het ongemerkt inbelprogramma’s installeert en een verbinding laat maken met een duur nummer.

In een voorstel vraagt initiatiefnemer DialXS de stichting OCI (Onafhankelijke Commissie Informatienummers) een nieuwe nummerreeks speciaal voor dialerverkeer in te voeren. Hetzelfde is gebeurd voor internetverkeer (0676-nummers).

„De incasso op deze nieuwe nummerreeks zal niet gegarandeerd incasseerbaar zijn”, staat in een vertrouwelijk concept van de voorstellen. Dat betekent dat KPN de geïncasseerde bedragen pas twee maanden later aan de nummerhouders uitkeert. Abonnees krijgen op die manier de tijd om te klagen over kosten die ze niet herkennen. Klachten worden onmiddellijk en zonder discussie gehonoreerd.

Een ander idee is om voor de oude nummerreeks (meestal 0906-nummers) een gesproken tariefmelding te verplichten. „Het is daardoor in één klap onmogelijk voor autodialers om ongemerkt verkeer te genereren.” Verder willen de bedrijven dat er een meldpunt komt waar gedupeerden net negatieve ervaringen een klacht kunnen indienen.

De vijf grotere aanbieders zijn tot hun voorstel gekomen omdat strenge regels nog steeds niet bestaan. „Nederland is op dit moment een van de weinige landen waar nog steeds geen strenge regels bestaan voor inbelprogramma’s. Het maakt ons land uiterst aantrekkelijk voor malafide buitenlandse bedrijven”, stelt directeur C. Visser van DialXS.

In Nederland bestaan twee stichtingen die een gedragscode voor 0906-aanbieders handhaven. De Stichting Informatiedienstencode (Stic) heft zichzelf binnenkort op, waardoor aanbieders zich moeten aansluiten bij de stichting OCI. In het uiterste geval kan de OPTA telefoonnummers intrekken.

KPN is naar eigen zeggen „blij” met deze nieuwe initiatieven, maar kon dinsdag nog niet verder ingaan op de genoemde ideeën.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer