Koelkast en vriezer steeds vaker energiezuinig
Consumenten hebben vorig jaar 1,75 miljard euro aan grote huishoudelijke apparaten besteed. Dat is 6 procent meer dan in 2000. De markt voor kleinhuishoudelijke artikelen liet een groei tot 600 miljoen euro zien.
Vooral energiezuinige apparatuur is in trek, aldus de Vereniging leveranciers van huishoudelijke apparaten in Nederland (Vlehan) woensdag. De invoering van de premie voor energiezuinige apparaten werpt haar vruchten af. Na de premieverhoging van 50 tot 100 euro is de verkoop van dit soort koelkasten en vriezers vorig jaar „enorm gestegen.” Het aandeel van de extra energiezuinige types, die sinds vorig jaar op de markt zijn, bedraagt nu respectievelijk 6 en 2 procent.
„De ontwikkeling in de laatste maanden doet verwachten dat deze groei stevig zal doorzetten. Van de 623.000 vorig jaar verkochte wasautomaten droeg maar liefst 88 procent het energielabel A”, meldde de Vlehan.
De verkoop van inbouwapparatuur stond onder druk door tegenvallende resultaten in de keukenbranche. Het aantal verkochte filterkoffiezetautomaten steeg daartegen met 23 procent tot ruim 1 miljoen. Na de explosieve groei van espressoapparatuur in 2000 daalde de markt hiervoor het afgelopen jaar licht.