Branchevereniging ziet voorzichtigere consument in winkels
Consumenten zijn voorzichtiger met het doen van grotere aankopen. Dat merkt althans winkelbranchevereniging INretail in een reactie op de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daaruit kwam naar voren dat winkels minder verkopen, maar wel meer omzetten als gevolg van de hogere prijzen.
Vooral meubelzaken, doe-het-zelfwinkels en winkels in consumentenelektronica en witgoed wisten minder producten te slijten. In die sectoren gingen 9 tot 13 procent minder producten over de toonbank. INretail-directeur Jan Meerman legt uit dat de genoemde sectoren de laatste tijd „enorme plussen” hebben gehad. Daarmee is volgens hem sprake van een moeilijkere vergelijkingsbasis. Evengoed is de mindere verkoop wel een teken dat het wel eens minder kan gaan.
„Verschillende sectoren merken heel duidelijk dat de markt verandert”, aldus Meerman. Maar dat betekent nog niet dat ondernemers in zak en as zitten nu. Ook omdat ze de voorbije twee jaar mooie omzetten hebben gedraaid.
Ook bij de woonwinkels is sprake van verslechtering. Vooral het aantal orders wordt minder. Deze lopen doorgaans zo’n drie maanden vooruit op de omzet. Meerman denkt wel dat de prijzen omhoog gaan. „Maar dat zal niet voldoende zijn om de omzet goed te maken.”
In de loop van dit jaar zullen ondernemers genoodzaakt worden om in te grijpen, verwacht INretail. In welk tempo dat gebeurt, verschilt per bedrijf. „Ondernemers houden er niet van om verlies te maken, dus zullen wel in de flexibele schil ingrijpen”, verwacht Meerman. Zeker ook als na 1 oktober de belastingschuld betaald moet worden. „We verwachten dan eerder vrijwillige bedrijfssluitingen dan faillissementen.” Verder denkt Meerman dat wel 10 procent van de bedrijven last kan krijgen met het betalen van uitgestelde belastingen.