Economie

„Reisadvertenties vaak misleidend”

Veel reisadvertenties in dagbladen zijn misleidend, vindt de Consumentenbond. Tweederde van de reizen is niet te boeken voor het bedrag dat in de advertentie staat.

ANP
27 December 2004 08:30Gewijzigd op 14 November 2020 02:02

Dat blijkt uit onderzoek naar 600 reisadvertenties dat de bond in zijn Reisgids heeft gepubliceerd. In de advertenties worden allerlei bijkomende kosten niet opgegeven. In sommige gevallen bedraagt de uiteindelijke reissom 50 procent meer dan het bedrag waarmee wordt geadverteerd. De Consumentenbond wil dat de overheid reisorganisaties ertoe verplicht te adverteren met prijzen waarin de bijkomende kosten wel zijn meegenomen.

Als voorbeeld van een misleidende advertentie noemt de bond het aanbod voor een reis naar Brazilië voor 299 euro. Inclusief luchthavenbelasting, reserveringskosten, brandstoftoeslag en nog enkele extra’s moet de reiziger daarvoor uiteindelijk 496,40 euro betalen.

Als een bakker adverteert met croissantjes voor 19 eurocent, die in de winkel opeens 76 cent blijken te kosten omdat „de gastoeslag, het winkelgeld en de kassabeveiliging” niet zijn meegeteld, komt een klant nooit meer terug. „Maar in de reiswereld is dit de praktijk van alledag”, aldus de Reisgids.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer