Economie

„Sharefunding maakt van aandeelhouder ambassadeur”

Een aandeel uitgeven aan een klant of aan een werknemer; met sharefunding gaat dit snel en vrij eenvoudig. Omdat het verhandelen van aandelen digitaal gebeurt, kan een bedrijf vlot aan geld komen om door te groeien.

Bastiaan van Soest
4 August 2022 16:15
Gijs Dalen Meurs, directeur van Eyevestor. beeld Eyevestor
Gijs Dalen Meurs, directeur van Eyevestor. beeld Eyevestor

Eyevestor biedt zo’n platform waar bedrijven op een laagdrempelige manier aandelen kunnen verhandelen. Sinds de start in 2019 hebben zo’n 23.000 gebruikers meer dan 25 miljoen euro geïnvesteerd in meer dan zeventig ondernemingen. „Het is een eigentijdse manier om liquiditeit te regelen voor je bedrijf”, zegt Gijs Dalen Meurs, directeur van Eyevestor. „Of je nou tien of duizend aandeelhouders hebt, alles gaat digitaal, online en geautomatiseerd.”

Wat is het idee achter jullie platform?

„Kijk, een onderneming moet winst maken om te blijven bestaan. Als mensen aandelen kopen, dus voor een stukje mede-eigenaar worden, draagt dat vaak bij aan het succes van een bedrijf. Een aandeel hebben in een onderneming is de mooiste manier om, zakelijk gezien, verbondenheid met elkaar te ervaren. Natuurlijk deel je dat gevoel het liefst met bekenden.

Maar omdat het verhandelen van aandelen vaak een complex en langdurig gebeuren is, stappen trouwe klanten of betrokken werknemers niet zo snel in. Via ons platform gaat dit veel makkelijker.”

Wat zijn de voordelen van sharefunding voor bedrijven?

„Leen je als bedrijf bij een bank, dan moet je aflossen. Verkoop je aandelen, dan kan je met het geld investeringen doen. Dit komt de kasstroom –de in- en uitstroom van liquide middelen– ten goede. Daarbij draait een onderneming zo eerder break-even: het punt waarbij de onderneming winst noch verlies maakt.

Leent een bedrijf bij een bank, dan wordt het bedrijf schuldenaar en de bank schuldeiser. Bij sharefunding is er sprake van gelijkwaardige relaties; iedereen is tenslotte een beetje eigenaar van een onderneming. Als je dit als bedrijf goed aanpakt, zijn je financiers je grootste ambassadeurs.”

Kleven er ook nadelen aan?

„Je moet de taart met meer mensen delen, dat betekent dat een aandeelhouder minder dividend zal krijgen uitgekeerd. Aan de andere kant kan een bedrijf door de opbrengsten van sharefunding sneller groeien. Daar profiteren de aandeelhouders van mee.

Een ander nadeel: pottenkijkers. Je aandeelhouders zijn tenslotte je medewerkers, klanten of leveranciers. Die krijgen nu een kijkje in je keuken. Maar wat heb je liever: mensen die jouw bedrijf toch al waarderen of een anonieme bank of afstandelijke investeerders?”

18483510.JPG
Nacht- en wintersporttrein European Sleeper verkocht aandelen via Eyevestor aan mensen die het bedrijf een warm hart toedragen. beeld Eyevestor

Hoe verdient jullie bedrijf geld aan dit concept?

„Voor 1200 euro per jaar krijgt een ondernemer 100 accounts op ons platform, waarmee hij aan 100 mensen aandelen kan verkopen. Daarnaast rekenen we transactiekosten: 2,5 procent per verkoop. Die kosten komen voor rekening van de verkoper. Normaal gesproken is dat het bedrijf, maar als je als investeerder je aandeel doorverkoopt betaal jij die. Bij een transactiewaarde van boven de 50.000 euro brengen wij die kosten overigens niet in rekening.”

Hoe voorkomen jullie dat louche ondernemers misbruik van jullie platform maken?

„Wij controleren en valideren de juridische opzet van ieder bedrijf. Maar we kunnen niet garanderen dat we kunnen voorkomen dat iemand een miljoen ophaalt en daarvan een villa in Spanje laat bouwen. Toch denk ik niet dat zoiets snel zal gebeuren. Onze manier van werken steekt juist in op transparantie en controleerbaarheid. Daar zitten malafide ondernemers doorgaans niet op te wachten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer