Dure whisky stuwt inkomsten Diageo
De Britse drankproducent Diageo heeft zijn inkomsten in het afgelopen boekjaar met ruim een vijfde zien groeien, vooral doordat consumenten meer dure whisky dronken. Prijsstijgingen weerhield ze hier niet van.
Het bedrijf, bekend van bier-, whisky- en likeurmerken als Johnnie Walker, Guinness en Baileys, boekte een omzet van 15,5 miljard Britse pond (18,5 miljard euro) in het boekjaar dat eindigde op 30 juni. Dat komt neer op een stijging van ruim 21 procent vergeleken met een jaar eerder en overtrof de verwachtingen van analisten. De operationele winst ging met 18 procent omhoog tot 4,4 miljard pond.
Diageo-topman Ivan Menezes zegt erg blij te zijn met de resultaten. „Ik ben bijzonder trots op de prestaties van Johnnie Walker, die in alle regio’s een groei met dubbele cijfers opleverde”, aldus de bestuursvoorzitter in een toelichting.
Hij voorziet wel dat de marktomstandigheden het komende jaar „uitdagend” zullen zijn. Menezes wijst daarbij op „aanhoudende turbulentie als gevolg van Covid-19, aanzienlijke kosteninflatie en een mogelijke verzwakking van de koopkracht van consumenten”. Ook wijst hij op de wereldwijde geopolitieke en macro-economische onzekerheid.
Het concern handhaaft zijn verwachtingen van een omzetgroei van 5 tot 7 procent de komende drie jaar. De winstgroei neemt in die periode naar verwachting met 6 tot 9 procent toe.