Transavia schrapt 240 vluchten vanaf Schiphol
Transavia annuleert tussen 7 juli en 14 augustus 240 vluchten vanaf Schiphol vanwege de beperkingen die de luchthaven heeft opgelegd door de drukte en het personeelstekort.
Daardoor worden ruim 13.000 boekingen getroffen. Voor 70 procent daarvan is een vervangende vlucht gevonden, bijvoorbeeld vanaf een andere luchthaven. Van de overige 30 procent is het ticket geannuleerd.
Bij het schrappen van vluchten op Schiphol heeft Transavia „onder andere gekeken naar vluchten waar vaker op een dag op wordt gevlogen en vluchten die ook via andere luchthavens te bereiken zijn”, staat in een verklaring. „De passagiers voor wie er geen alternatief was, ontvangen direct een teruggave van de ticketkosten of kunnen hun reis uitstellen naar een ander moment.” Transavia vliegt normaal gesproken 55 keer per dag vanaf Schiphol, liet een woordvoerster woensdag weten.
Transavia had al besloten nog maar een zeer beperkt aantal tickets voor de zomer te verkopen om zoveel mogelijk teleurstelling te voorkomen. „De verkoop vanaf de luchthavens in Eindhoven, Rotterdam en Brussel blijft gewoon open, hoewel de vluchten daar nu snel vollopen.”
Transavia kreeg net als andere luchtvaartmaatschappijen de opdracht om het aantal stoelen voor op Schiphol opstappende passagiers in juli te verminderen. Die maand waren er volgens de luchthaven anders dagelijks zo’n 13.500 stoelen te veel als alle vliegtuigen helemaal vol zitten. Transavia neemt nu ook al maatregelen voor augustus, volgens de woordvoerster om „mensen niet zolang te laten wachten”.
Frank Oostdam, directeur van reisbranchevereniging ANVR, vindt dat Transavia creatief te werk gaat om oplossingen te vinden voor het verminderen van het aantal vluchten vanaf Schiphol. Het is volgens hem vooral belangrijk dat het aantal annuleringen zoveel mogelijk wordt beperkt. Oostdam stelt dat de maatschappij zoveel mogelijk heeft gezorgd voor alternatieven.
De ANVR is namens reisorganisaties bezig met een schadeclaim tegen Schiphol vanwege de chaos op de luchthaven en het schrappen van vluchten. Oostdam stelt dat eind augustus duidelijk wordt hoe groot de schadeclaim zal zijn. De Consumentenbond, die zelf ook de mogelijkheid van een schadeclaim tegen Schiphol onderzoekt, zegt goed te kijken of de annuleringen door Transavia gebeuren volgens de rechten van consumenten.