Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid helemaal op de toekomst voorbereid
De Opel Kadett en later de Astra waren tientallen jaren niet weg te denken in het Nederlandse straatbeeld. Verschuivingen in de markt hebben dat veranderd. Hoe zijn de vooruitzichten voor de nieuwste generatie?
Qua keuzemogelijkheden biedt Opel met de nieuwe Astra alles wat een klant kan wensen: benzine, diesel, plug-inhybride en binnenkort een volledig elektrische versie. De auto beschikt over een strak uiterlijk met de familiegrille geïnspireerd op de eerste Opel Manta. Hij heeft een aantrekkelijk sportieve uitstraling en oogt relatief laag tussen de vele SUV’s van tegenwoordig.
In het interieur overheerst, zoals bij veel auto’s op dit moment, een breed instrumentarium met twee grote beeldschermen. Het lijkt niet helemaal in balans met de rest van het dashboard.
Ondanks het laag ogende dak, biedt de Astra op de achterbank genoeg been- en hoofdruimte voor twee volwassenen.
Op het bagagevolume van 422 liter levert de koper van een plug-inhybride 70 liter in. Die versie is herkenbaar aan twee tankklepjes, links en rechts.
Opel neemt de 1,6 liter turbomotor als basis, goed voor 150 pk. Samen met de elektromotor komt het totale vermogen uit op 180 pk. Dat verklaart de meer dan uitstekende prestaties.
Een volle 12,4 kWh batterij geeft de auto in de praktijk een elektrische actieradius van dik 40 kilometer. Prima voor woon-werkverkeer, zeker als op het werk kan worden geladen. Dan kan er ook zuinig met de brandstof worden omgesprongen.
De afstemming van het onderstel vormt een mooie mix tussen sportief en comfortabel. Wegoneffenheden weet de Astra goed op te vangen. Ook voor verkeersdrempels hoeft men niet bijna tot stilstand af te remmen. De Astra is een uitstekende allrounder gebleven. Gezien de keuze in aandrijflijnen is de Astra ook toekomstbestendig.