Toeslagen personeel kosten Schiphol tot 50 miljoen euro
De zomertoeslagen die Schiphol aan personeel gaat uitbetalen, kosten de luchthavenuitbater tussen de 40 en 50 miljoen euro. Dat meldde Schiphol in een toelichting op het akkoord dat eerder met vakbonden was gesloten. De toeslagen zijn onderdeel van een breder akkoord tussen de luchthaven en de vakbonden FNV en CNV om het werk op Schiphol aantrekkelijker te maken.
Schiphol geeft personeel in drukke zomermaanden een toeslag van 5,25 euro per uur. Na de zomer krijgt het personeel nog eens 1,40 euro per uur extra. Deze laatste regeling loopt tot 1 september 2023.
Schiphol benadrukt dat de extra toeslagen voor rekening komen van de aandeelhouders van de luchthavengroep, die voor bijna 70 procent in handen is van de Staat en voor ruim 20 procent van de gemeente Amsterdam. Lang niet alle medewerkers die het extra loon krijgen, zijn in dienst van Schiphol. Veel van hen werken bijvoorbeeld voor beveiligingsbedrijven en afhandelaars als Swissport, Dnata, Menzies en Aviapartner die zijn ingehuurd door Schiphol of door luchtvaartmaatschappijen.
„Gegeven hoe de tarieven op Schiphol werken, met een belangrijke tariefsverhoging voor luchtvaartmaatschappijen die we al hebben gezien, was het niet mogelijk om deze extra kosten door te berekenen aan de luchtvaartmaatschappijen”, zei Schiphol-topman Dick Benschop.
Aanleiding tot de onderhandelingen tussen de bonden en Schiphol was de grote drukte van de afgelopen weken die, in combinatie met personeelstekorten, tot chaotische situaties en zelfs tot geschrapte vluchten leidde. Binnenkort begint een grote wervingscampagne voor werk op Schiphol, met radiospotjes, krantenadvertenties en een onlinecampagne.
De vakbonden wijten de chaos ook aan het systeem van aanbestedingen op Schiphol, waarbij beveiligingsbedrijven of afhandelaars meedingen naar opdrachten op de luchthaven. Te lang zou daarbij zijn geconcurreerd op prijs, waardoor personeel in de woorden van FNV-campagneleider Joost van Doesburg „werkend arm werd”. Benschop belooft nu „doelbewust te kijken of bij nieuwe klussen wordt aanbesteed of niet”. Als het toch tot een aanbesteding komt, zullen er ook sociale eisen aan opdrachtnemers worden gesteld. Ook wil Schiphol uiteindelijk minder verschillende afhandelaars op de luchthaven toelaten.
Of alle drukte hiermee de komende zomer beheersbaar zal blijven, is nog de vraag. Er moeten nog honderden vacatures worden vervuld. Ook is er volgens Benschop een betere doorstroming op de luchthaven nodig en moeten de operaties „voorspelbaarder worden”. „We mogen er niet van uitgaan dat we het alleen maar met meer personeel kunnen oplossen.”