Geen neprecensies meer door strengere regels onlineverkoop
Onlineverkopers moeten zich aan strengere regels houden zodat consumenten beter beschermd worden als ze iets op een website of platform kopen, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zo mogen neprecensies niet meer en moeten consumenten beter geïnformeerd worden door verkopers als ze een gepersonaliseerde aanbieding krijgen. De ACM gaat controleren dat deze regels, die zaterdag ingaan, worden nageleefd.
Onlineplatformen en marktplaatsen, zoals bol.com of Marktplaats, waarop andere bedrijven producten aanbieden, moeten consumenten ook duidelijker vertellen met wie ze zaken doen, welke partij waarvoor verantwoordelijk is en bij wie consumenten in het geval van problemen kunnen aankloppen. Deze informatie moet „op een toegankelijke plek op een begrijpelijke manier” staan, schrijft de ACM.
Bedrijven moeten consumenten voor ze een aankoop doen op de hoogte stellen van aanbiedingen die persoonlijk zijn toegespitst op de consument. Die kunnen gebaseerd zijn op bijvoorbeeld eerdere aankopen of zoekopdrachten.
Verder moeten de platformen consumenten beter vertellen hoe zij met beoordelingen omgaan die geplaatst worden, zoals het controleren van de recensies en aangeven of iemand betaald heeft gekregen om de recensie te schrijven.
De beschermingsregels voor consumenten gaan ook gelden als consumenten online iets kopen waarvoor ze niet met geld betalen, maar met hun persoonlijke gegevens. Ook dan heeft een consument recht op „alle relevante informatie” voordat ze iets kopen en op bedenktijd.
Eerder werd bekend dat influencers en vloggers met meer dan 500.000 volgers op bijvoorbeeld YouTube, Instagram of TikTok zich vanaf 1 juli moeten houden aan strengere regels voor reclame. Vanaf dan vallen zij namelijk onder de Mediawet. Vloggers moeten dan duidelijker maken of zij tegen betaling producten in beeld brengen, anders is het reclame of productplaatsing. Ook mogen zij in gesponsorde video’s gericht aan kinderen geen speelgoed meer uitgebreid aanprijzen. Reclame voor medische producten is verboden en content die bestaat uit nieuws of politieke informatie mag nooit gesponsord zijn.