Opinie

Bredere kerkenraad geeft ruimte aan vrouwelijk perspectief

Recent deed de synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken in meerderheid uitspraak dat er geen ruimte is voor vrouwelijke ambtsdragers. Maar werkt het klassieke model van louter mannelijke ambtsdragers in de huidige tijd?

Peter Fris
25 May 2022 17:34Leestijd 3 minuten
„Aquila en Priscilla-model doet recht aan scheppingsorde, huwelijkse eenheid én mannelijk leiderschap in de kerk.” beeld iStock
„Aquila en Priscilla-model doet recht aan scheppingsorde, huwelijkse eenheid én mannelijk leiderschap in de kerk.” beeld iStock

Het door de Heere geschapen en bedoelde onderscheid tussen man en vrouw is diep verankerd in de Schrift. Paulus grijpt niet voor niets terug op de scheppingsorde als hij spreekt over het onderscheid in positie tussen man en vrouw (1 Korinthe 11, Efeze 5), en dat werkt uiteraard door in de ambten.

Het openen van de ambten voor vrouwen is geen Bijbelse weg. Maar iedereen die ervaring heeft in het ambtelijk werk óf als vrouw alleen pastoraal bezoek heeft gehad, erkent dat het werken met louter mannen soms ongemakkelijke situaties creëert. 
In een huwelijkscrisis komen er vaak twee ouderlingen op bezoek. Wegen en begrijpen zij de vrouwelijke kant van het verhaal voldoende? Het is dus de moeite waard om, puttend uit de Schrift, steeds erover na te denken of er geen alternatieve manieren zijn om hiermee om te gaan.

Machocultuur

In Ecuador heerst een typische machocultuur waarbij de man zich graag laat bedienen door zijn vrouw en de scepter zwaait. Is het als zendingsgemeente in zo’n cultuur verstandig een louter mannelijke kerkenraad te vormen? De leden van onze gemeente vonden van niet. Maar er was een ootmoedig buigen voor de Schrift, zodat we voor vrouwelijke ambtsdragers geen ruimte zagen. Onder gebed en overleg werd het Aquila en Priscilla-model geboren (naar aanleiding van 1 Korinthe 16:19). Aquila en Priscilla zijn uit de Schrift bekend als het echtpaar dat een gemeente in huis heeft (1 Korinthe 16:19). Zij waren niet een soort kostersechtpaar maar gaven samen leiding aan de gemeente.

Nergens staat dat Priscilla preekte of een ambt had, maar wél dat zij een rol van betekenis speelde samen met haar echtgenoot. Juist in het licht daarvan lazen we 1 Timotheüs 3:2 en 12 en Titus 1:6 met andere ogen: Zijn het gehuwd zijn én de stabiliteit van de huwelijksrelatie van de ambtsdrager wellicht daarom zo belangrijk voor Paulus, omdat de vrouw van de ambtsdrager juist volledig betrokken is bij de taak van haar man?

Echtparen

Het bracht ons tot het vormen van een kerkenraad van stabiele echtparen. De broeders werden daarbij als ouderling bevestigd, sámen met hun vrouwen als ondersteuning. Beiden legden de belofte van geheimhouding af. Verder beloofden de vrouwen zich te onderwerpen aan hun man en kregen ook zij een zegen over hun taak.

In de praktijk participeren de vrouwen actief in het werk en de communicatie van de kerkenraad. Ze zijn deel van de kerkenraadsvergadering maar hebben geen aparte stem. Daarnaast spelen de vrouwen een belangrijke rol in het pastoraat. Echter, het leidinggeven in de diensten komt enkel de ouderlingen toe.

Scheppingsorde

Op die manier hebben we geprobeerd recht te doen aan de Bijbelse scheppingsorde, de huwelijkse eenheid én het mannelijk leiderschap in de kerk, zonder daarbij de vrouwen uit te sluiten, maar juist in te sluiten: Christus als Hoofd van de Kerk en de man als hoofd van de vrouw.

De auteur is voorganger van de zendingsgemeente Divino Salvador in Quevedo, Ecuador. Hij werkt daar samen met zijn vrouw Marije voor de zendingsorganisatie William Carey Missions.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Vond je dit artikel nuttig?

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer