Prijsvechter easyJet positief over zomer 2022
Prijsvechter easyJet heeft vertrouwen in komende zomer. De Britse luchtvaartmaatschappij heeft voor de vakantieperiode bijna weer evenveel vliegtickets beschikbaar als voor de coronacrisis in 2019. Daarbij lag het aantal boekingen in de laatste tien weken voortdurend boven het niveau van 2019. EasyJet, dat een van de grotere gebruikers van Schiphol is, profiteerde ook van het schuiven met capaciteit om vooral op de drukke routes genoeg stoelen te kunnen aanbieden. Ondanks de positieve geluiden waagt easyJet zich niet aan financiële voorspellingen voor het lopende boekjaar.
Over de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar, dat loopt tot en met september, zette het concern een verlies van 557 miljoen pond (657 miljoen euro) in de boeken, mede als gevolg van de impact van de coronacrisis. Dat was een jaar eerder nog een tekort van 701 miljoen pond. EasyJet zag het aantal passagiers in de meetperiode met 470 procent groeien tot 23,4 miljoen. De capaciteit nam met 373 procent toe. Dat betekent concreet dat vliegtuigen in doorsnee voller zaten. De totale omzet viel met krap 1,5 miljard pond ruim vijf keer hoger uit dan een jaar eerder. Naast de extra capaciteit verkocht easyJet ook meer ondersteunende producten. Zo merkte het bedrijf een sterke vraag naar zijn pakketreizen die het in het Verenigd Koninkrijk verkoopt.
Mede doordat mensen steeds later boeken is het volgens easyJet lastig voorspellingen te doen. Voor de zomermaanden is nog ruim driekwart van de stoelen beschikbaar. Mede daardoor is het niet mogelijk om een prognose te geven. Wat ook meespeelt zijn de personeelstekorten, die onder meer zorgt voor de annulering van vluchten. Dat speelt onder andere bij Britse luchthavens, maar ook op Schiphol. Ook easyJet zelf heeft moeite met het vinden van nieuwe mensen om daarmee gelijke tred te houden met de vraag. De maatschappij verwijderde eerder een aantal stoelen uit bepaalde vliegtuigen zodat met een bemanningslid minder gevlogen kan worden.
De maatschappij zegt evenwel vertrouwen te houden in een sterk herstel van de luchtvaart. Topman Johan Lundgren zegt in een toelichting dat er sprake is van een inhaalvraag naar reizen. Dit en de combinatie met de opheffing van de reisbeperkingen zorgen voor aanhoudend herstel. Verder heeft easyJet 1,5 miljoen stoelen verplaatst naar de best presterende markten. In de afgelopen paasvakantie zat easyJet qua bezettingsgraad op 90 procent.