Binnenland

Megatransport Jumbojet naar Aviodrome

Vleugellam staat de romp van de Boeing 747 Jumbojet op een parkeerterrein bij de vroegere Fokker-fabriek. Aan de onderkant van het toestel gaapt een gat. Leidingen binnen in het vliegtuig zijn goed te zien. Woensdagavond werd een begin gemaakt met het transport over weg en water van het 70 meter lange vliegtuig van Schiphol naar Lelystad.

16 December 2004 10:11Gewijzigd op 14 November 2020 02:00
SCHIPHOL – Een Boeing 747 stak woensdagavond de Fokkerweg bij Schiphol Oost over. Het toestel wordt met pontons van Schiphol naar Lelystad gebracht. Tegen middernacht gaat het vliegtuig door Amsterdam. Vrijdagochtend vroeg is hij eerst in Nijkerk en daa
SCHIPHOL – Een Boeing 747 stak woensdagavond de Fokkerweg bij Schiphol Oost over. Het toestel wordt met pontons van Schiphol naar Lelystad gebracht. Tegen middernacht gaat het vliegtuig door Amsterdam. Vrijdagochtend vroeg is hij eerst in Nijkerk en daa

Op een vrachtwagen voor het toestel ligt een van de vleugels. Een eind achter de romp liggen de tweede vleugel en het staartstuk klaar voor transport. Het totaal weegt zo’n 180 ton. Daarvan neemt de romp ongeveer de helft voor zijn rekening. De 747 werd in maart voor het symbolische bedrag van 1 euro door de KLM verkocht aan het luchtvaartthemapark Aviodrome in Lelystad. De KLM had het toestel vele jaren in gebruik op de langeafstandsvluchten. Aviodrome gaat het toestel nu tentoonstellen en gebruiken als expositie- en vergaderruimte.

„Het was niet haalbaar om de Jumbojet van Schiphol over te vliegen naar Lelystad Airport”, zegt Peter van de Noort, woordvoerder van Aviodrome. „Onderdelen van een vliegtuig mogen maar een bepaalde tijd worden gebruikt. Daarna moeten ze worden vervangen. Er waren zo veel onderdelen die we niet meer konden certificeren dat vervoer over het water goedkoper zou zijn dan het vernieuwen van de onderdelen.”

Het demonteren van het vliegtuig had nogal wat voeten in de aarde. Eigenlijk had de jumbo al in de zomer naar Lelystad gemoeten. Dat lukte niet. „De vleugels zitten met 650 bouten en moeren per stuk aan het vliegtuig. Ze zaten zo vast, dat we er maar twee per dag loskregen”, aldus de woordvoerder.

Ondertussen komen er wat vliegtuigspotters naar het parkeerterrein waar de 747 staat. Veel van de toeschouwers zijn mensen die op of rond Schiphol werken. Ze stellen hun fototoestellen op voor het moment dat het vliegtuig in beweging komt. Vliegtuigmonteur Ben van der Meer uit Amstelveen staat vol bewondering te kijken. „Dit zie je maar één keer in je leven.”

Even verderop staat Norbert Yocarini uit Amersfoort. De vroegere steward is nu vrijwilliger bij Aviodrome. „In dit toestel heb ik zelf gevlogen”, aldus Yocarini. „En nu komt hij dus naar Lelystad. Ik ben er zaterdagmorgen bij om mensen te verwelkomen.” Komende zaterdag is de Boeing er vanaf 8.00 uur te zien.

Om 19.40 komt de stoet in beweging. De eerste gedemonteerde vleugel is binnen enkele minuten aan de overkant van de Fokkerweg, waar hij op een ponton in de Haarlemmermeerse Ringvaart wordt geladen. Het takelwerk neemt enkele uren in beslag. De tweede vleugel volgt pas rond 22.30 uur en het staartstuk nog veel later.

Om 19.47 uur is de romp aan de beurt. Twee op afstand bestuurbare onderstellen zetten zich in beweging. Ook deze oversteek gaat prima. Het laden gaat lang duren. Het vliegtuig moet op een ponton worden gereden, waarna de onderstellen weg worden gehaald. Om 22.48 uur rijden de onderstellen van de ponton af. Deel 1 van de operatie is geslaagd.

De platbodem met daarop het toestel zet vandaag koers naar Badhoevedorp. Rond middernacht komt het meest spectaculaire gedeelte van de vaartocht. De Jumbo gaat dan dwars door Amsterdam om via het IJ en de Oranjesluizen naar de Randmeren te varen. Via de Gooise Brug in de snelweg A6 en de Stichtse Brug in de A27 moet het vliegtuig morgenochtend rond 7.00 uur in de sluis bij Nijkerk aankomen. Aan het begin van de ochtend wordt hij verwacht in Harderwijk. Daar wordt de Boeing op diepladers gehesen.

Vrijdagavond rond 23.00 uur begint dan de reis over land van Harderwijk naar Lelystad, waar het toestel in de vroege zaterdagochtend aankomt.

Woordvoerder Van de Noort kan met recht trots zijn. Zijn museum krijgt een type vliegtuig dat in slechts enkele internationale musea staat. De dichtstbijzijnde staat in Duitsland. „We willen het toestel zo snel mogelijk helemaal in elkaar zetten en openstellen voor het publiek.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer