Barin: Schiphol staat open voor schadevergoeding
Schiphol gaat „positief kijken” naar een schadeclaim door luchtvaartmaatschappijen voor de vertragingen van de afgelopen dagen. Dat heeft de luchthaven in gesprek met Barin toegezegd, laat voorzitter Marnix Fruitema van die belangenvereniging voor luchtvaartmaatschappijen weten.
De afgelopen twee weekenden waren er grote problemen op Schiphol. Eerst was er een staking van bagageafhandelaars van KLM die tot vertragingen en grote drukte leidden. Afgelopen weekend speelden vooral personeelstekorten de luchthaven parten. Daardoor ontstonden opnieuw lange wachttijden voor passagiers en Schiphol vroeg de maatschappijen ook vluchten te schrappen. Sommige vluchten weken uit naar ander luchthavens zoals Rotterdam The Hague Airport.
Dat alles zal vermoedelijk leiden tot claims bij luchtvaartmaatschappijen. Reizigers hebben recht op een schadevergoeding als ze meer dan drie uur vertraging oplopen. De maatschappijen vinden dat Schiphol verantwoordelijk is voor de ontstane problemen.
Fruitema laat weten dat alle 38 bij Barin aangesloten luchtvaartmaatschappijen het plan om een schadeclaim bij Schiphol neer te leggen steunen. Hoe hoog die claim wordt, moet nog exact worden vastgesteld. Barin en Schiphol praten volgende week verder. Dan komen ook de stappen aan de orde die Schiphol kan nemen om de personeelstekorten op te lossen, aldus Fruitema.
Schiphol-topman Dick Benschop bevestigde tijdens een persconferentie dat de luchthaven bereid is om de schade te vergoeden voor de luchtvaartmaatschappijen. Dat kost Schiphol naar verwachting enkele miljoenen euro’s. De forse verhoging van de havengelden op Schiphol staat ook nu niet ter discussie, liet Benschop weten. „Die is ingegaan en dat blijft zo. Maar we zullen luchtvaartmaatschappijen bijstaan.”