FNV roept op schip Sunny Liger met Russische olie niet te lossen
FNV Havens roept op om het schip Sunny Liger met een lading gasolie uit Rusland niet te lossen in de Rotterdamse haven. Het schip kon eerder niet in Zweden terecht. Dat kwam niet omdat de Zweedse autoriteiten het schip weigerden, maar omdat de Zweedse havenarbeiders zich verzetten tegen het aanmeren. Het schip is nu onderweg naar Rotterdam.
„Er worden rare spelletjes gespeeld met het schip. Vanochtend was het nog van de aankomstlijst gehaald, maar het staat er nu weer op. We weten alleen niet waar het schip precies naartoe gaat in de Rotterdamse haven”, zei vakbondsleider Niek Stam van FNV Havens.
„In Zweden hebben de havenarbeiders in ieder geval het fatsoen om het schip te weigeren en het zou van VOC-mentaliteit getuigen als Nederland het schip wel laat aanmeren. Het schip is geen normale klant van de Rotterdamse haven en ik roep de havenarbeiders dan ook op om daar met hun poten van af te blijven”, aldus Stam.
Het zou volgens de vakbondsleider schandalig zijn als de Rotterdamse havenbedrijven geld verdienen over de rug van de Oekraïners. Hij wees er daarbij op dat Nederland in april ook veel meer Russische olie heeft opgeslagen. Uit cijfers van TankerTrackers.com blijkt dat er deze maand dagelijks gemiddeld zo’n 650.000 vaten Russische olie zijn geëxporteerd naar Nederland, tegen ruim 500.000 vaten per dag in maart.
In Nederland geldt een verbod voor schepen die onder Russische vlag varen. Uitzondering daarbij is gemaakt voor brandstof en voedselproducten. De Sunny Liger en de lading vallen volgens minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra op dit moment niet onder de EU-sancties tegen Rusland. Het betrokken schip is geregistreerd op de Marshall Eilanden en het heeft nooit onder een Russische vlag gevaren.
Momenteel wordt volgens de minister geprobeerd de afnemer van de lading te achterhalen. Het kabinet wil daarna in gesprek gaan met deze afnemer. Het is vooralsnog niet gebleken dat het schip is gekoppeld aan een persoon of entiteit die op de sanctielijst staat. Om die reden en omdat de lading op de uitzonderingslijst staat, is er volgens Hoekstra geen juridische grondslag om het schip de toegang tot de Rotterdamse haven te weigeren.