Economie

V&D kampt met dalend aantal klanten

De verkopen bij de warenhuizen van V&D zijn vorig jaar gedaald doordat er steeds minder klanten komen. De winkels krijgen daarom een nieuwe impuls. Overigens heeft het moederconcern Vendex KBB zijn winst vorig jaar zien wegsmelten tot net boven de nullijn.

Redactie economie
9 April 2002 11:12Gewijzigd op 13 November 2020 23:30

Dinsdagmorgen maakte het warenhuisconcern bekend dat de omzet vorig jaar weliswaar met 8 procent steeg tot 4,7 miljard euro, maar dat het nettoresultaat naar beneden schoot van 160 miljoen euro naar 13 miljoen euro. De winst daalde vooral door het leuren met de sterk verlieslijdende Amerikaanse speelgoedketen FAO Schwarz. Onder meer het boekverlies op de verkoop van de speelgoedwinkels en de kosten voor de sluiting van zeventien winkels, drukten de nettowinst met 78 miljoen euro.

Het Amerikaanse The Right Start heeft FAO Schwarz uiteindelijk overgenomen. Vendex KBB kreeg geen geld, maar verstrekte een achtergestelde lening van 18 miljoen dollar. Daarnaast verkreeg het warenhuisconcern 5 miljoen aandelen in The Right Start, wat neerkomt op een belang van 15 procent. Ook een storting in het pensioenfonds van 48 miljoen euro werkte mee aan het reduceren van de winst.

Vendex KBB doet geen duidelijke uitspraak over dit jaar, omdat het niet weet hoe de consument zich gaat gedragen. Het consumentenvertrouwen hier en in de omringende landen is sinds medio vorig jaar sterk afgenomen. Desondanks gingen de zaken bij de meeste winkelformules goed tot uitstekend. Alleen V&D en Modern Electronics stelden teleur.

Bij de warenhuizendivisie steeg de netto-omzet op basis van 52 weken met 1,7 procent tot 2,2 miljard euro. Bij de Hema en de Bijenkorf werden omzetstijgingen van respectievelijk 4,1 procent en 4,2 procent geboekt. Het operationeel bedrijfsresultaat bij de Hema steeg spectaculair met 36 procent en bij de Bijenkorf met 4,4 procent.

Bij V&D liep de omzet juist terug met 1,6 procent. Er kwamen wel evenveel mensen in de winkels, maar die trokken minder vaak de portemonnee. Door het afnemende aantal echte klanten daalde het bedrijfsresultaat met 38 procent. Het warenhuis concludeerde vanmorgen dat de formule na tien jaar van gestage resultaatsverbetering haar aantrekkingskracht blijkt te hebben verloren. Het V&D-concept heeft een nieuwe impuls nodig. Om de klanten terug te lokken naar de winkels worden maatregelen genomen. Zo worden de reclame- en de verkoopstrategie veranderd en wordt er gewerkt aan het gezond maken van de voorraadposities. De maatregelen zullen een eenmalig negatief effect hebben op het resultaat over het lopende boekjaar. Het is nog niet duidelijk hoe groot dit eenmalige effect is.

Het merendeel van de winkelformules bij Vendex KBB, zo luidt de verwachting, zal ook dit jaar goed draaien. De in maart aangeworven keten van 97 doe-het-zelfwinkels van Brico in België gaat al aan de winst bijdragen. Hetzelfde geldt voor de verkoop van de optiekwinkels van Hans Anders. De doe-het-zelfwinkels draaiden sowieso goed. Praxis zette de toon en zorgde mede voor een omzetstijging in deze poot van 9,5 procent.

De omzet van het onderdeel Speciaalzaken nam met 12 procent toe tot 2,5 miljard euro. De omzetstijging werd met name in gang gezet door de overnames van Dynabite en It’s. Het opgelopen verlies bij Modern Electronics en het wegvallen van inkomsten van internet- en communicatiediensten hadden een negatief effect op het operationele bedrijfsresultaat.

Fashion behaalde in 52 weken een 5,5 procent hogere omzet en een 4,8 procent hoger operationeel resultaat. M&S Mode heeft de expansie in Frankrijk versneld. Dit jaar komen er pilot-winkels in Spanje. Hunkemöller is geïntroduceerd in Denemarken en opent later in Frankrijk een aantal vestigingen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer