‘Wilde’ staking KLM-personeel zorgt voor chaos op luchthaven Schiphol
Op luchthaven Schiphol was het zaterdag erg druk door een staking van personeel van KLM. Tientallen vluchten werd geschrapt.
Reizigers stonden lang in de rij voor het loket voor internationale treinreizen. Ze probeerden met de trein naar Frankrijk of Duitsland te reizen nadat ze hoorden dat hun vlucht werd geannuleerd.
Ook was er een rij van honderden meters voor een van de vertrekhallen. De rij liep door tot buiten het gebouw van de luchthaven. Mensen werden via één ingang binnengelaten. Er werd omgeroepen dat het druk kan zijn vanwege de meivakantie, een tekort aan personeel en de staking. Ook worden reizigers via een mededeling op de beeldschermen ingelicht over de werkonderbreking.
Op sociale media klonken veel klachten over de drukte op de luchthaven. Reizigers lieten weten lang te moeten wachten voor het inchecken van hun bagage, maar ook voor het ophalen ervan bij aankomst in Nederland. Vanwege de drukte werden reizigers opgeroepen niet meer naar de luchthaven te komen. Ook gingen even de op- en afritten van de snelweg A4 naar Schiphol dicht.
Wilde staking
Medewerkers die onder andere verantwoordelijk zijn voor het laden en lossen van bagage staakten zaterdag. Het ging om een actie die niet door een vakbond is georganiseerd: een zogeheten wilde staking.
Aanleiding voor de staking is volgens FNV de aankondiging van KLM dat een deel van de werkzaamheden van het personeel uitbesteed zal worden aan Viggo, een onafhankelijk afhandelingsbedrijf. Dit vanwege personeelstekorten. Werknemers zouden dit onlangs te horen hebben gekregen.
FNV stelt dat de personeelstekorten volgens werknemers vooral veroorzaakt worden door de slechte arbeidsvoorwaarden, zoals een laag loon en louter flexibele contacten. Leden zouden daar bij de vakbond al eerder over hebben geklaagd. Werknemers zouden volgens de bond „zeer duidelijk” aan hebben gegeven de enorme werkdruk niet meer te zullen accepteren.
Rond het middaguur was de staking ten einde. KLM liet weten de opgelopen achterstanden zo snel mogelijk te willen inlopen. Een woordvoerder zei dat de luchtvaartmaatschappij „alles op alles” zou zetten om mensen alsnog op de plaats van bestemming te krijgen.
Zo werd gekeken naar het plannen van extra vluchten en het inzetten van grotere toestellen op vluchten binnen Europa. „Reizigers worden daarover rechtstreeks geïnformeerd.” Zaterdag begon de luchthaven al met het omboeken van de vluchten voor de gedupeerden Toen zijn er ook al reizigers vertrokken, „maar dat geldt niet voor iedereen.”
Schiphol meldde zondagochtend dat de storm weer was gaan liggen. Hoewel er geen nieuwe annuleringen waren, moesten reizigers evengoed wel rekening houden met een „extra drukke dag.”
Claims
Reizigers van KLM die vanwege de problemen op Schiphol te maken hadden met vertraging van hun vlucht, hebben mogelijk recht op compensatie die kan oplopen tot 600 euro. Claimorganisatie Aviclaim, die dergelijke zaken afhandelt, ziet extra drukte op de eigen site en merkt ook dat er meer vragen van reizigers binnenkomen.
Sectorgenoot EUclaim legt uit dat een staking onder het eigen personeel, zoals bij KLM het geval was, geen „bijzondere omstandigheid” is, waar de maatschappij zich op kan beroepen om onder de boete uit te komen.
Remco Kuilman van Aviclaim legt uit dat het krijgen van een schadevergoeding afhangt van de vraag of er sprake was van overmacht. Eerder besliste een Duitse rechter bij een wilde staking door medewerkers van TUI dat de touroperator dit aan te rekenen viel. Kuilman verwacht dat KLM dit ook te horen zal krijgen als de maatschappij een procedure zou aanspannen tegen eventuele claims.