Britse consumentenvertrouwen op laagste niveau sinds crisis 2008
Het Britse consumentenvertrouwen heeft het laagste niveau bereikt sinds de financiële crisis in 2008. De vooruitzichten voor de eigen portemonnee van consumenten en de economie in het algemeen zijn daarbij erger dan tijdens de dieptepunten van de crisis, meldt onderzoeksbureau GfK. Consumenten zijn voorzichtiger vanwege onder meer de stijgende prijzen en zorgen over wat de toekomst brengt.
De winkelverkopen zijn harder gedaald dan verwacht. Er werd in maart veel minder eten, kleding en schoenen in winkels en via webshops verkocht dan in februari, aldus het Britse nationale statistiekbureau. Economen hadden in doorsnee juist rekening gehouden met een lichte stijging van de verkopen.
Door de oorlog in Oekraïne worden de prijzen van goederen en brandstoffen duurder. Daarnaast verhoogde de Britse overheid in april juist de belastingen, precies op het moment dat de rekeningen voor huishoudens duurder werden.
Er is „duidelijk bewijs” dat de Britten „twee keer nadenken over winkelen”, zegt Joe Straton, directeur klantstrategie bij GfK. „Met bijna geen vooruitzichten over economische verlichting aan de horizon, kunnen we alleen maar een verdere daling van het vertrouwen voorspellen.”
De Britse overheid krijgt al langer kritiek van oppositiepartij Labour dat de regering te weinig doet tegen de stijgende prijzen en alleen steun geeft aan mensen die al banen hebben, en niks doet voor gepensioneerden, studenten en mensen in de bijstand.
Volgens een KPMG-rapport koopt een derde van de consumenten in het Verenigd Koninkrijk dit jaar al minder. Britse consumenten besparen met name op kleding en uit eten gaan. De duizenden ondervraagden gaven verder aan te verwachten gemiddeld zo’n 80 pond (omgerekend bijna 100 euro) per maand meer te moeten uitgeven aan rekeningen en belastingen. De stijgende kosten waren een veel groter afschrikmiddel voor consumenten om te beknibbelen dan onzekerheid door de coronapandemie.
De Bank of England, die de rente bepaalt in het Verenigd Koninkrijk, houdt de metingen van GfK nauwlettend in de gaten. Een dalend consumentenvertrouwen zou een indicatie kunnen zijn dat de economische groei vertraagt de komende maanden. Minder vertrouwen van consumenten zou uiteindelijk ook weer gevolgen kunnen hebben voor de handel tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk, als Britse consumenten minder producten kopen.