Oekraïners stellen via WhatsApp hulpvragen aan Rode Kruis
Op de WhatsApp-hulplijn van het Nederlandse Rode Kruis zijn op de eerste dag dertig berichten binnengekomen van mensen die Oekraïne vanwege de oorlog zijn ontvlucht, zo laat de organisatie donderdagavond desgevraagd weten. Een telefoonlijn waar vragen in het Nederlands gesteld kunnen worden over Oekraïne werd 171 keer gebeld.
De hulporganisatie zette de berichtenlijn, te bereiken via het nummer 0648158053, donderdag op voor Oekraïners die naar Nederland zijn gevlucht vanwege de oorlog in eigen land. Vragen kunnen via WhatsApp in het Oekraïens en Engels worden gesteld. De onderwerpen liepen donderdag „sterk uiteen”, aldus het Rode Kruis. „Sommigen willen weten hoe ze aan luiers kunnen komen voor hun baby, anderen willen zelf graag helpen en vragen hoe ze vrijwilliger kunnen worden.”
Een woordvoerster noemt het aantal van dertig berichten „voor een eerste dag niet verkeerd”. Donderdag startte de organisatie de communicatie over de hulplijn. Zo werden Oekraïners bij de humanitaire servicepunten in Amsterdam en Utrecht op de hulp gewezen. „We hopen natuurlijk dat mensen zo goed mogelijk hun weg kunnen vinden en als ze vragen hebben dat wij ze verder kunnen helpen. Vandaag hebben we voor dertig mensen wat kunnen betekenen.”
De algemene hulplijn van het Rode Kruis die nog bereikbaar is voor vragen met betrekking tot corona, is uitgebreid voor vragen over Oekraïne. In het Nederlands kunnen mensen hulp vragen of aanbieden. Op het nummer 070-4455888 kwamen dagelijks nog zo’n twintig tot dertig vragen over corona binnen, „relatief beperkt”. De woordvoerster noemt de 171 telefoontjes van donderdag dan ook „substantieel meer”. „Veruit de meeste belletjes waren van mensen die huisvesting willen aanbieden”, aldus de organisatie over de Oekraïne-gerelateerde telefoontjes.