Bestaat de Franse limousine nog?
In de jaren negentig kopte een Frans automerk in een advertentie: ”Limousine is een Frans woord”. Ruim een kwart eeuw later is het de vraag of de Franse limousine nog bestaat. De enige auto die voor die kwalificatie in aanmerking komt is de nieuwe DS9.
Lange tijd leverden Franse merken veelal vijfdeursmodellen in de hogere marktsegmenten. De DS9 is een volwaardige sedan met een traditioneel kofferdeksel. Dit model komt niet uit het niets. De basis vormt een verlengd onderstel van de Peugeot 508. De lengte van 4,93 meter maakt de auto tot een forse verschijning. De nodige chromen accenten en vooral een opmerkelijk ontwerp van de verlichtingsunit geven de sedan de nodige grandeur.
In het interieur zijn heel veel gekantelde vierhoeken als thema toegepast. Dat zorgt voor onrust. Stoelen, dashboard en portierpanelen zijn bekleed met leer en alcantara. De elektrisch verstelbare stoelen geven een goede ondersteuning. De lange wielbasis komt vooral tot uitdrukking bij de beenruimte voor de achterpassagiers; daarmee haalt de DS9 limousinepunten binnen.
Een limousine brengt de minister of captain of industry snel naar zijn of haar plaats van bestemming. Op dit moment is de DS9 louter leverbaar als plug-inhybride. Alleen valt de daadwerkelijke actieradius op een volle batterij erg tegen: 24 kilometer is het maximum. Dat zorgt ervoor dat de auto gemiddeld 1 liter benzine per 15 kilometer verbruikt. De wagen heeft een maximale snelheid van 240 km/u en sprint in 8,2 seconden naar de 100 km/u.
Rijcomfort is een basiswaarde voor een limousine. Dat hebben ze bij DS goed voor elkaar. De auto heeft een prettig veergedrag met heel in de verte nog een vleugje van zijn naamgever, de Citroën DS. De Franse limousine bestaat nog wel degelijk, maar vraagt wel een investering van minimaal 60.890 euro.