Havenbedrijf Rotterdam publiceert cijfers over overslag
Het Havenbedrijf Rotterdam komt met cijfers over de overslag en de financiële prestaties in 2021 naar buiten. Vanwege het sterke economische herstel van de coronacrisis is de vraag naar het vervoer van zeecontainers hard toegenomen. Ook zijn de transportprijzen daardoor sterk gestegen. Het is nu de vraag of de haven volledig is hersteld van de impact van de uitbraak van de pandemie in 2020 toen de overslag nog sterk daalde.
In december kwam nog de 15 miljoenste container van het jaar aan in de Rotterdamse haven, waarmee een Europees record werd verbroken. Voor dit jaar wordt verdere drukte van de containeroverslag voorzien door het Havenbedrijf omdat de internationale vloot van containerschepen en de terminalcapaciteit niet voldoende groeien om aan de grote vraag te voldoen.
Eerder werd al gemeld dat in 2021 in Rotterdam 28.876 zeeschepen werden verwelkomd. Dat waren er 28.169 een jaar eerder. Het Havenbedrijf gaf aan meer incidenten te hebben gezien bij het aanmeren van schepen. Dat kwam volgens de haven veelal door haastig gedrag bij het aanmeren omdat zeelieden door corona langer aan boord zitten.
De internationale scheepvaart had vorig jaar ook te maken met verstoringen door het vastlopen van het enorme containerschip Ever Given in het Egyptische Suezkanaal. Dat schip was onder weg van China naar Rotterdam en lag in maart bijna een week overdwars vast in de belangrijkste vaarroute tussen Europa en Azië. Daardoor konden veel gestremde schepen die ook Rotterdam als bestemming hadden tijdelijk niet doorvaren.
Maar ook de strikte maatregelen tegen corona-uitbraken in Chinese havens zorgen voor verstoringen in de scheepvaart, vooral vanwege de strenge quarantaineregels voor schepen waar een besmetting is vastgesteld onder de bemanning. Ook Rotterdam ontkomt niet aan de pandemie, want eerder deze maand werd nog bekend dat steeds meer grote zeeschepen in de haven in quarantaine worden geplaatst in verband met besmettingen aan boord.
Daarnaast komt het Havenbedrijf ook met meer informatie over de energietransitie. De haven wil in 2050 klimaatneutraal zijn en is bezig met verschillende projecten, waaronder groene waterstof, om die doelstelling te realiseren.