Economie

Dalende oplagecijfers nopen kranten tot actie

Alsmaar dalende oplagecijfers nopen de krantenconcerns tot nieuwe initiatieven. Dagbladen die de laatste jaren met iets nieuws als een zondagseditie op de proppen kwamen, zagen het aantal verkochte exemplaren minder hard zakken. Maar de problemen blijven zo groot dat PCM en Wegener zich genoodzaakt zien een nieuw dagblad in de markt te zetten door bestaande kranten samen te voegen.

ANP
8 December 2004 14:41Gewijzigd op 14 November 2020 01:58

Door ontlezing en minder gunstige economische tijden zien veel landelijke dagbladen en regionale kranten de oplage steeds kleiner worden. De kranten die nu zouden samengaan, vormen daar geen uitzondering op. Dat blijkt uit jaarcijfers van Cebuco, de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen, tot en met het derde kwartaal van 2004.

Zo daalde de verspreide oplage van het Algemeen Dagblad, een uitgave van PCM, met 5,2 procent naar 287.778. De krant introduceerde in die periode als noviteit de bijlage AD Sportwereld. Een regionale krant van Wegener als de Haagsche Courant ging 4,7 procent omlaag naar 97.747.

Een dagblad aan de man brengen is vandaag de dag geen eenvoudige opgave. Veel mensen hebben minder tijd om te lezen of nemen genoegen met wat ze via internet aan nieuws kunnen consumeren. Concurrentie is er ook van de kant van radio en televisie, waar het niewsaanbod toeneemt. Maar ook de gratis kranten Sp!ts en Metro doen het abonneebestand geen goed met oplagen die veelal groter zijn dan die van de landelijke bladen. Op de achtergrond spelen ook nog problemen met weglopende adverteerders.

Toch meldt Cebuco dat per honderd huishoudens nog altijd 59 dagbladen worden bezorgd. In deze tijd van bezuinigingen geven steeds meer abonnees de krant echter door aan iemand buiten het gezin. Met die extra lezers erbij worden per honderd huishoudens 73 dagbladen verspreid.

De totaal verspreide oplage van de Nederlandse dagbladen bedroeg ruim vier miljoen exemplaren. De oplage daalde met 3,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook Nederlands grootste krant, De Telegraaf, zakte 3 procent tot ruim 750.000 stuks. Het aantal stijgers is gering en bevindt zich veelal in christelijke hoek. Zo groeide het Nederlands Dagblad 2,6 procent naar bijna 35.000 abonnees.

De sector heeft inmiddels tal van nieuwe initiatieven genomen om dalende oplagecijfers een halt toe te roepen. Het Parool stapte over op tabloidformaat en Trouw gaat dat doen. De Telegraaf en De Twentsche Courant Tubantia kwamen met zondagskranten en het Algemeen Dagblad introduceerde een sportkrant op tabloidformaat. In het verleden waren er al pijnlijke ingrepen met het samenvoegen van (regionale) dagbladen. Het plan voor samengaan dat er nu ligt, is echter een van de ingrijpendste ooit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer