Boeing signaleert omslag in luchtvaart
Internationale vluchten vertrekken in de toekomst ook vanaf regionale luchthavens. Een vlucht Rotterdam-New York kan heel gewoon worden. Boeing bouwt voor deze trend een nieuwe 7E7.
Op dit moment vertrekken vooral prijsbrekers vanaf regionale luchthavens. Boeing verwacht dat passagiers de komende jaren vooral zullen vragen om point-to-point-bestemmingen, aldus marketingdirecteur Randy Baseler dinsdag. De functie van de huidige knooppunten bij grote steden zou daarmee wel eens fors kunnen verminderen.
Voor deze ontwikkeling is een nieuwe generatie snelle en efficiente vliegtuigen nodig. Boeing springt met de nieuwe 7E7 in op die vraag. Met dit toestel, dat nog niet in productie is genomen, kan een maatschappij vanaf Schiphol de westkust van de VS of Japan bereiken. De Dreamliner verbruikt 20 procent minder brandstof dan vergelijkbare vliegtuigen. KLM heeft aangegeven interesse te hebben in de 7E7.
Boeing verklaarde eerder voor dit dit jaar 200 orders te verwachten voor het toestel. Tot nu toe zijn 52 opdrachten binnen. Boeing maakt zich echter vooralsnog weinig zorgen. Volgens de marketingdirecteur zijn negentien maatschappijen dicht bij het plaatsen van hun order.
Dit energiezuinige toestel moet de marktpositie van Boeing versterken. De 7E7 is het antwoord op de superjumbo A380 van Airbus met 550 passagiers. Boeing gelooft niet in megatoestellen. „Wij zien grote vliegtuigen als een nichemarkt”, aldus Baseler.
Airbus overweegt op dit moment een concurrent voor de 7E7, de A350, op de markt te brengen. Moederbedrijf EADS beslist waarschijnlijkheid vrijdag of dit toestel ontwikkeld wordt. „Airbus loopt met de A350 jaren achter”, aldus Baseler. Het toestel is volgens hem gebaseerd op een vijftien jaar oud ontwerp.