CDA wil opheldering over schrappen pont naar Breukelen
Het CDA legt zich niet neer bij het voornemen van Rijkswaterstaat om het fietspontje over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nieuwer ter Aa uit de vaart te halen.
Tweede Kamerlid Harry van der Molen van de partij kaartte de kwestie donderdag aan bij minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.
Deze week zocht de gemeente Stichtse Vecht, waar Nieuwer ter Aa onderdeel van is, de publiciteit over het voornemen dat Rijkswaterstaat eerder bij haar kenbaar had gemaakt. De gemeente informeerde ook de Dorpsraad van Nieuwer ter Aa, die woensdag in het huis-aan-huis-blad Vecht-, Amstel- en Rijkstreek (VAR) woedend reageerde.
De pont is hét vervoersmiddel voor alle inwoners die vanuit het dorpje heen en weer naar Breukelen willen voor hun boodschappen, alsook voor scholieren, thuiszorgmedewerkers en recreanten, aldus de raad. Dat de smalle Westkanaaldijk een alternatief zou zijn, gaat er bij de raad niet in; dat de vaarweg inmiddels te druk is geworden om nog een veilige oversteek met de pont te kunnen garanderen evenmin.
Ook wethouder Hetty Veneklaas van Stichtse Vecht stelt zich op dat standpunt. De gemeente kondigt aan bezwaar en beroep aan te tekenen en roept de inwoners op hetzelfde te doen. De verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal bestaat al sinds 1892.
Van der Molen verzoekt Harbers met klem geen onomkeerbaar besluit te nemen, voordat de inwoners van Stichtse Vecht zijn gehoord. Het Kamerlid pleit voor zorgvuldige besluitvorming. Zo wil hij van Harbers weten of het klopt dat het Maritiem Research Instituut Nederland in een Veiligheidsrapport heeft aangegeven dat de pont met het nemen van de juiste voorzorgsmaatregelen nog een tijd veilig in de vaart kan blijven.
Van der Molen stelt verder dat behalve de gemeente Stichtse Vecht ook de provincie Utrecht de pont wil houden. Mocht de veerdienst toch worden opgeheven, iets wat per 1 augustus dreigt te gebeuren, dan zien beide bestuurslagen een fietsbrug als het enige juiste en veilige alternatief. Het uit de vaart halen van de pont zou bovendien in strijd zijn met een convenant tussen Rijkswaterstaat en het waterschap dat al decennia oud is en waarin staat dat er tussen Nieuwer Ter Aa en Breukelen altijd een vaste of varende oeververbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal moet blijven bestaan.