Betalingsbedrijf PayPal ziet minder groei met heropening winkels
Betalingsbedrijf PayPal heeft in het vierde kwartaal van afgelopen jaar last gehad van heropende winkels. Daardoor gingen mensen weer naar stenen winkels en shopten ze minder online. Dat had als gevolg dat de groei van het aantal betalingen via de onderneming flink afnam. In het vierde kwartaal was er een toename van het totale betalingenvolume van 23 procent, het laagste percentage in de afgelopen twee jaar. In het derde kwartaal was er nog een groei van 26 procent.
In totaal ging er in het laatste kwartaal van vorig jaar voor 339,5 miljard dollar aan betalingen via PayPal van consumenten naar webshops. Daar hield het bedrijf een omzet van 6,9 miljard dollar aan over, omgerekend 6,1 miljard euro. De winst kwam uit op 801 miljoen dollar, net iets meer dan de helft van een jaar eerder.
Voor heel 2021 verwerkte PayPal voor 1,25 biljoen dollar aan betalingen. Dat is een derde meer dan in 2020. Ook de omzet steeg, maar met een kleine 4,2 miljard dollar bleef de winst iets onder het niveau van het eerste coronajaar.
Dit jaar openden 48,9 miljoen mensen en bedrijven een account bij PayPal. Daardoor kwam het totale aantal actieve gebruikers uit op 426 miljoen. Komend jaar denkt het bedrijf 15 miljoen tot 20 miljoen gebruikers te lokken. Dan wil het bedrijf voor 1,5 biljoen dollar aan betalingen verwerken.