Kinderen met Down figureren in reclames
De Zweedse modeketen H&M gebruikt bewust kinderen met het syndroom van Down in zijn advertenties.
In Duitsland is in een advertentie van de keten voor een gebreide trui op Facebook en op zijn website een jongetje met Down te zien. Dat meldde de christelijke nieuwssite CNE.news woensdag.
„We willen dat de werkelijkheid en de wereld om ons heen ook weerspiegeld worden in onze marketing”, zegt een woordvoerder van het Duitse hoofdkantoor in Hamburg tegen het Duitse christelijke persbureau Idea. Daarom richt het bedrijf zich ook op inclusie en diversiteit bij het selecteren van modellen.
H&M heeft 4300 modewinkels verspreid over 64 landen.
H&M is niet het enige kledingmerk dat kinderen met het syndroom van Down gebruikt in zijn advertenties. Afgelopen herfst berichtte de Britse krant Metro dat de 7-jarige Francesca Lockwood het nieuwste gezicht was geworden van Primark. Deze keten telt 341 kledingwinkels, in Ierland – waar ook het hoofdkantoor is gevestigd, het Verenigd Koninkrijk, verschillende landen op het Europese vasteland en de Verenigde Staten.
Francesca Lockwood was pas vijf jaar oud toen ze haar carrière als kindermodel begon. Ze werkte eerder voor bedrijven als Google, Mothercare en het Early Learning Centre.
Haar moeder Melissa Lockwood (43) zei toen dat ze verrast was dat merken opkomen voor diversiteit en inclusiviteit. „Bepaalde bedrijven lopen voorop door meer divers te zijn in hun keuze van modellen”, legde ze uit. „Het is zo belangrijk voor mensen met het syndroom van Down om te zien dat zij zulke dingen kunnen bereiken.”
Francesca’s moeder weet dat er nog een lange weg te gaan was. „De branche heeft er lang over gedaan als het gaat om oog voor diversiteit, maar er is ook nog een lange weg te gaan. Ik zou graag zien dat het voor allerlei mensen normaal wordt dat ze zichzelf kunnen herkennen in advertentiecampagnes en winkels.”
Weervrouw
De 21-jarige Mélanie Ségard uit Frankrijk bewees eerder dat iemand met het syndroom van Down een droom kan laten uitkomen. Op 14 maart 2017 presenteerde ze na het achtuurjournaal uur het weerbericht op de nationale televisiezender France 2. Het doel was om het publiek bewust te maken van deze chromosomale afwijking.
„Mélanie is onze ambassadeur”, zegt Luc Gateau, voorzitter van de Franse overkoepelende vereniging voor mensen met een verstandelijke beperking en hun families, tegen radio Europe1 . „We hebben bewezen dat iemand met een handicap zijn droom kan waarmaken. Dat heeft de samenleving nodig”, zegt Gateau.
Mensen met het syndroom van Down waren het onderwerp van veel discussie in Frankrijk in het jaar voorafgaand aan Melanies optreden. In november 2016 had het Franse Hooggerechtshof geoordeeld dat een film die gericht was op het veranderen van het negatieve beeld van het syndroom niet langer in tv-reclameblokken mocht worden uitgezonden. In de omstreden film ”Dear future mom” vertellen mensen met Down wat ze kunnen doen, zoals knuffelen, praten, lezen, reizen en hun vader helpen banden te repareren.