TUI sluit kwart van zijn reisbureaus
TUI Nederland sluit de komende twee jaar ongeveer een kwart van de eigen reisbureaus. Het reisconcern, bekend van merken als Arke en Kras, voelt zich hiertoe gedwongen door de opkomst van internetboekingen. Concurrent Oad gaat juist investeren in reisbureaus.
Dat bleek donderdag uit presentaties van beide reisbedrijven.
Directievoorzitter L. Frankenhuis van Oad noemde internet een geduchte concurrent, maar zei dat de rol van het reisbureau overeind zal blijven in de strijd om de gunst van de consument. Dat kan volgens hem alleen als ze zich weten te onderscheiden in persoonlijke service en inspringen op trends als ”funshoppen”. Daarbij wees hij erop dat „hoe meer keuzemogelijkheden de consument krijgt, hoe ondoorzichtiger het totaalaanbod wordt, hoe groter de neiging om terug te vallen op vertrouwde merken.”
Oad wil zich meer profileren met eigen winkels; het onderzoekt de mogelijkheden om de circa 150 kleinere reisbureaus die nu in Nederland dreigen om te vallen, onder zijn hoede te nemen.
Daarmee zet Oad een eigenzinnige koers uit. Zijn twee grote tegenspelers Thomas Cook en TUI Nederland laten zich wel leiden door de opkomst van internet. Thomas Cook meldde begin dit jaar dat het reisbedrijf meer accent zal leggen op internet. TUI Nederland, bekend van merken als Arke en Kras, heeft donderdag aangekondigd dat de groei van internetboekingen aanleiding is voor een reorganisatie.
„We moeten in de branche realistisch zijn”, zei bestuursvoorzitter S. van der Heijden van TUI Nederland. Hij vreest dat de reisbureaus in Nederland nog harde klappen te verwerken krijgen. De TUI-topman voorspelt dat de komende vier tot vijf jaar eenderde tot de helft van de reisbureaus verdwijnt als gevolg van sluiting, faillissement en samenvoeging.
TUI wil de afslanking bij de reisbureaus geleidelijk doorvoeren om de gevolgen voor het personeel te beperken. Van der Heijden denkt gedwongen ontslagen te kunnen voorkomen.
De formules van de overige reisbureaus van TUI worden opnieuw aangepast. In totaal zijn er nu 218 ”World of TUI”-vestigingen, waarvan er 85 in handen van franchisenemers zijn. De bureaus in eigen beheer krijgen de naam Arke aan de gevel. Franchisenemers kunnen kiezen tussen dit merk en Holland International.
Hiermee draait het reisconcern een grote naamswijziging van twee jaar geleden terug. Eind 2002 werden alle winkels van Arke en Holland International omgebouwd tot ”World of TUI”. Daarvoor werd toen 30 miljoen euro uitgetrokken. De formulewijziging kost nu circa 5 miljoen euro.
De cijfers over de boekingen voor wintervakanties lijken de voorspellingen van TUI Nederland te staven. Bijna eenderde van de vakantiegangers deze winter is van plan om zijn reis via internet te regelen, zo bleek donderdag uit een onderzoek van Trendbox. Ter vergelijking: vorig jaar wilde circa een kwart van de reizigers op internet boeken en in 2002 ging het nog om eenvijfde van de wintervakanties.
Trendbox heeft in 2004 het hele jaar door in totaal 27.000 Nederlanders gevraagd naar hun vakantieplannen. Gemiddeld genomen stapte 30 procent van de ondervraagden een reisbureau binnen om de trip te regelen, 27 procent gebruikte daarvoor internet en 37 procent regelde alles zelf. In 2003 was dat nog respectievelijk eenderde, eenvijfde en 38 procent.
Vooral autovakanties binnen Nederland en naar bijvoorbeeld Frankrijk, Italië en Spanje worden via internet of zelf geregeld. Vliegbestemmingen als Turkije en Griekenland gaan nog vaak via het reisbureau.
De reisbureaus voelen de gevolgen hiervan. De winterboekingen via het reisbureau zijn afgenomen tot 27 procent dit seizoen. In 2002 liep nog ruim eenderde van de boekingen voor de winter via het reisbureau.
Oad meldde donderdag dat de omzet het afgelopen boekjaar met 13,6 procent is gestegen tot 733 miljoen euro. Die groei behaalde Oad vooral door de overname van ruim zestig reisbureaus van de Rabobank. Frankenhuis was vooral te spreken over de in totaal 180 Globe-reisbureaus.