Bedrijven bereid tot injectie Betuweroute
Het Havenbedrijf Rotterdam en spoorbeheerder ProRail willen met een financiële injectie van enkele miljoenen euro’s de Betuweroute een vliegende start geven. Dat hebben de ondernemingen donderdag laten weten.
Beide bedrijven willen een gezamenlijke organisatie opzetten die financieel en operationeel op eigen benen staat. Daarbij willen ze een nog onbekende derde partij betrekken. Het Havenbedrijf en ProRail zeggen geen financiële risico’s te lopen. Ze zijn wel bereid eenmalig enkele miljoenen euro’s als startkapitaal in deze organisatie te stoppen, zodat de Betuweroute een duwtje in de rug krijgt.
Het Havenbedrijf en ProRail hebben in opdracht van minister Peijs van Verkeer onderzoek gedaan naar de exploitatie van de nieuwe goederenspoorlijn. De Betuweroute, die van de haven in Rotterdam tot aan de Duitse grens loopt, wordt naar verwachting in 2007 in gebruik genomen.
De zelfstandige organisatie moet verantwoordelijk worden voor het beheer en onderhoud van de spoorlijn. Ook moet ze ruimte op het traject aan goederenvervoerders toewijzen. Het Havenbedrijf en ProRail gaan uit van een concessie met een looptijd van zestien jaar. Ze houden wel de mogelijkheid open er eerder uit te stappen.
Het Havenbedrijf en ProRail zien toekomst in het traject. Voor 2015 wordt ongeveer 30 miljoen ton grensoverschrijdend spoorgoederenvervoer verwacht, een verdubbeling van de huidige hoeveelheid. Er liggen kansen voor het transport van goederen naar Oost-Europa en naar energiecentrales in Duitsland. Ook zien de bedrijven mogelijkheden om containers met de trein te vervoeren.
De derde partij die mogelijk bij de start van de exploitatie wordt betrokken, is TowRail. Dit is een consortium met onder meer bouwer Volker Wessels en Siemens. De groep van bedrijven wil nog dit jaar een bod uitbrengen bij minister Peijs. TowRail overweegt ook een beursgang om geld op te halen voor de benodigde investeringen. Het consortium is geïnteresseerd in samenwerking met het Havenbedrijf en ProRail.
Peijs besluit begin volgend jaar over de exploitatie van de Betuweroute. De aanleg van de spoorlijn pakte veel duurder uit dan verwacht. De tegenvallers vormden een aanleiding voor hoorzittingen in de Tweede Kamer over de kostenoverschrijdingen bij grote projecten.