Opnieuw stagnatie op markt voor foodservice
De foodservicemarkt stagneert voor het tweede achtereenvolgende jaar. De omzet op de Nederlandse markt voor buitenshuis eten en drinken zal dit jaar uitkomen op 16,4 miljard euro, eenzelfde bedrag als in 2003.
Dat meldt Het Financieele Dagblad dinsdag. De krant verwijst hierbij naar een onderzoek van GfK in opdracht van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN).
De daling in het marktsegment zou vooral te wijten zijn aan een dalend consumentenvertrouwen. Mensen gaan hierdoor minder vaak uit eten.
Horeca vormt bijna driekwart van de omzet in de totale markt voor foodservice. Bedrijfscatering volgt met zo’n 11 procent van de totale omzet.
Ondanks de geconstateerde stagnatie is het FSIN optimistisch gestemd. „Vier van de vijf groei-elementen staan nog steeds op groen. Alleen de op een na belangrijkste, het consumentenvertrouwen, staat op rood. Zodra dat verandert, zal de groei weer aantrekken”, aldus Jan-Willem Grievink van FSIN.